Новата „суперобувка“ на Adidas е проектирана да бъде носена само веднъж и да чупи световни рекорди.
Тя тежи едва 138 грама и е толкова лека, че елитните бегачи първоначално се съмняваха, че може да издържи дълго състезание. Аманал Петрос, германски бегач, който през 2021 г. поставя националния рекорд в маратона за мъже, се смя неудържимо първия път, в който я взе в ръце.
Така че, когато няколко бегачи обуха Adizero Adios Pro Evo 1 на Берлинския маратон миналия уикенд, директорите на германския гигант за маратонки се събраха в палатка близо до финалната линия, без да знаят какво точно да очакват, пише Wall Street Journal.
Тогава етиопката Тигист Асефа подобри световния рекорд за жени с повече от две минути, като същевременно подобри собственото си време от миналогодишното състезание с близо четири минути – огромна разлика за елитен бегач. Петима други атлети, които носеха обувките, също показаха изключително времена, сред тях и Петрос, който счупи собствения си национален рекорд в състезанието при мъжете.
„Бяхме уверени, че някой може да тича бързо с обувката“, коментира Шарлот Хайдман, старши глобален продуктов мениджър на Adidas. „Подобряването на рекорда с две минути обаче е нещо, от което всички бяха удивени“.
Победата на Асефа беше триумф за Adidas в ожесточената конкурентна арена на спортните технологии. Освен това беше добре дошъл тласък за компанията, която все още се бори със скъпоструващия крах на партньорството ѝ с Yeezy на рапъра Кание Уест, който се нарича Ye.
Откакто прекрати партньорството си с Уест миналата година заради антисемитските му коментари, Adidas премина през труден период. Партньорството по Yeezy беше доходоносно и носеше около 8% от общите приходи на Adidas.
Наскоро компанията заяви, че планът ѝ за завръщане към успеха започва да дава резултати, подкрепено от решението да продаде останалите запаси от Yeezy на стойност около 1 млрд. долара.
Конкурентът Nike също се сблъсква с предизвикателства. Стойността на акциите му спадна с около 30% от май насам. В четвъртък тази седмица цената на книжата на Nike нарасна, след като компанията отчете 2% увеличение на приходите от продажби спрямо същото тримесечие на миналата година, което предполага, че компанията отново набира известна инерция.
В изявление Nike посочи, че е „пионер в модерната революция на технологията за състезателни обувки“ и че има няколко прототипа, които се тестват от нейните бегачи преди предстоящите Олимпийски игри в Париж следващата година.
Adidas направи 521 чифта Pro Evo 1 достъпни за продажба в средата на септември на цена от 500 долара. Те се разпродадоха в рамките на няколко часа, показвайки търсенето на най-добрата обувка сред отдадените бегачи, които много се грижат за подобряването на личните си постижения. Компанията планира да пусне повече в продажба през ноември, обяви Патрик Нава, вицепрезидент на компанията, отговарящ за бягането.
Nike водеше в надпреварата за разработване на революционна маратонка за бягане, откакто пусна първия си прототип за суперобувка на изпитанията за олимпийския маратон в САЩ през 2016 г.
Докато първоначално бушуваха спорове относно законността на обувките, рекордите започнаха да падат. През 2018 г. в Берлин кенийската легенда Елуид Кипчоге подобри световния рекорд за маратон за мъже с повече от минута, докато несеше суперобувките на Nike. Миналата година го направи отново, с най-новия модел на Nike – Alphafly 2.
Дизайнът на суперобувките се разви, но елементите остават същите: дебели подметки, направени от свръхлека, връщаща енергия пяна, и твърди карбонови подложки. Комбинацията създава пружиниращ ефект.
Когато суперобувките се появиха за първи път, критиците казаха, че нарушават правилата, определени от World Athletics – глобалният управляващ орган в спорта - срещу обувки, които предоставят „несправедлива помощ или предимство“. Но през 2020 г. той легализира обувките на Nike, като въведе правила, ограничаващи дебелината на подметката до не повече от 40 милиметра, и позволи подложките с въглеродни влакна.
За да преодолее преднината на Nike, екипът, базиран в централата на Adidas в Германия, променя начина, по който обикновено разработва обувки, разказва Хайдман. Вместо да ги изпробва при обикновени потребители, екипът на Adidas тества обувката само с елитни спортисти, включително група от топ бегачи в Кения.
Разработчиците на Adidas правят пробив в няколко отделни компонента, които в крайна сметка комбинират в Pro Evo 1. По-специално, изобретяването на нови леки материали позволява създаването на обувка, тежаща само 138 грама - 60% от теглото на предишната елитна маратонка на Adidas. Сред тях е нов гумен материал за външната подметка на обувката, който спестява тегло, без да жертва сцеплението, казва Нава.
Самата подметка пък е направена от нов тип пяна, която в комбинация с елементите с въглеродни влакна, които Adidas използва, осигурява отскок, който помага на бегача да се движи по-бързо.
По-достъпни продукти, базирани на новата технология, която стои в основата на Pro Evo 1, ще излязат на пазара своевременно, посочва Нава. Предстои обувката ще бъде носена от спортисти, спонсорирани от Adidas, на маратоните в Чикаго и Ню Йорк.
Нава твърди, че Pro Evo 1 е за най-добрия 1% от бегачите. Но е „важно да се грижим не само за елита“.
Въпреки че е разработена за еднократна употреба, няма признаци обувката да се амортизира значително след 42 км и вероятно може да бъде използвана повторно, казва той.
Въпреки че е твърде рано да се прецени комерсиалното въздействие на обувката, нейният ефект върху доверието в Adidas като разработчик на спортни технологии ще бъде безценен, категоричен е Нава.