Англия ще спечели Световното първенство по футбол, като победи Бразилия в оспорван финал, след като е надделяла с малко над Португалия.
Освен ако пазарите не се сринат.
Трудно е човек да не стигне до това заключение, след като се вгледа във внушителния отбор на Англия, оценяван на 1,3 млрд. долара, пише Едуардо Портър за Bloomberg. Това е най-богатият отбор в състезанието, като е с около 80 пъти по-скъп от отбора на домакините Катар, който е в дъното на класацията. Ако възможностите на Англия за отбелязване на гол са пропорционални на парите, на които са оценявани играчите ѝ, тя трябва да съкруши Иран в мача на откриването с 21:1.
Но дори да има отбор, който иска да даде 166 млн. долара за френския вундеркинд Килиан Мбапе, цената му според футболния сайт transfermarkt, вероятно не е разумно да се очаква, че той ще отбележи с 1600 гола повече от австралиеца Гаранг Куол, който струва само около 104 хил. долара.
Пропастта между оценките в Brobdingnagian на елитните играчи и цената на обикновените простосмъртни, които практикуват занаята си извън светлината на прожекторите на европейските футболни първенства, не произтича от растящи футболни възможности. Това е просто още една история за технологиите, които стимулират неравенството в нашия свят, в който все повече победителят взема всичко.
Бразилецът Пеле, несъмнено все още най-великият футболист на всички времена, дебютира на Световно първенство в Швеция през 1958 г., когато е само на 17 години. През 1960 г. неговият отбор „Сантош“ му плащал 150 хил. долара на година, около 1,5 млн. долара днешни пари. В наши дни това се равнява на средна заплата. „Пари Сен-Жермен“ плаща на Мбапе 110 млн. долара на година. Дори застаряващите суперзвезди Лионел Меси и Кристиано Роналдо, които са напът да се откажат, печелят 100 млн. долара или повече, включително от спонсорски договори. Те не са 67 пъти по-добри от бразилския майстор.
Не всичко е свързано с футбола. През 1981 г. икономистът от университета в Чикаго Шервин Роузен публикува статията „Икономика на суперзвездите“. Роузен твърдеше, че технологичният напредък ще позволи най-търсените таланти във всяка област да обслужват по-голям пазар и да получават по-голям дял от приходите от него. Това също така ще намали наличните глезотии за не толкова надарените в бизнеса.
Пеле е имал малка доходна база, защото не толкова много хора са можели да го гледат да играе. През 1958 г. в Бразилия е имало около 350 хил. телевизионни приемника. Първата сателитна телевизия Telstar I се появява едва през юли 1962 г., твърде късно за дебюта на Пеле на Световното първенство. Президентът на ФИФА Джани Инфантино прогнозира, че пет милиарда души ще гледат мачовете в Катар. Това е с 66% повече спрямо цялото население на света през 1960 г.
Този модел се появява и в други спортове. През 1990 г. най-скъпият отбор в американската бейзболна лига - Kansas City Royals, струваше 24 млн. долара. Тази година New York Mets оглавява класацията с 287 млн. долара. Неравенството се разшири значително. Докато Royals плащаха около три пъти повече от White Sox, най-евтиния отбор в лигата по онова време, Mets плащат почти шест пъти повече от Oakland A, който е в дъното на класацията.
Музикалната индустрия показва същата динамика. Технологичният напредък, който замени виниловите площи и местната радиостанция с iTunes и Spotify, разшири обхвата на водещите артисти, като стимулира глобализацията на индустрията и насочи по-голям дял от парите в джобовете на най-известните световни групи.
BTS нямаше да се случи преди 20 години. Нито път някои популярни на местно ниво корейски бой групи. Миналата година те пяха в ООН.
В „Рокономика: Икономиката на популярната музика“ икономистите Алън Крюгер и Мери Конъли отбелязват, че през 1982 г. артистите от топ 1% са взели 26% от приходите от концерти. До 2003 г. делът им е нараснал до 56%. Това е много по-голям дял от пая в сравнение с 16-те процента от БВП, които същата година вземат компаниите от топ 1% в американската разпределителна индустрия.
И, разбира се, нещо подобно се случва в света на бизнеса. Икономистите Ксавие Габе от Харвардския университет, Огюстин Ландие от HEC Paris и Жулиен Саваня от университета „Бокони“ в Милано считат, че бързият ръст на заплащането на корпоративните ръководители отразява до голяма степен нарастващия размер на корпорациите.
Наемането на „най-добрите“ ръководители може да повиши съвсем малко борсовата стойност на компанията. Но когато пазарната капитализация е 2,4 трлн. долара, малките ръстове може да се добавят към реалните пари. Както пишат Габе и Ландие в по-ранна статия, „значителният размер на компанията води до икономика на суперзвезди, при която малки разлики във възможностите създават големи отклонения в заплащането“.
За щастие на всички футболни фенове, независимо дали пият Кока-Кола на стадионите със забранена употреба на алкохол в Катар или гледат удобно от дома си, докато отпиват от бирата си, пазарите може да се сринат и да объркат сметките ни.
Има всякакви търкания на пазара на футболисти като дългосрочни договори с огромни парични наказания, които изискват таланта на играча да се оценява не за година-две, а през цялата кариера.
Цената на Роналдо и Меси изглежда повлияна от носталгия. Може би Мбапе не струва точно 166 млн. долара при измерване на чисто футболните му качества. Може би житейската му история на момче, израснало в предградието, има конкретна стойност за парижките фенове.
Със 78 млн. долара аржентинския нападател Лаутаро Мартинес е може би 2,5 пъти по-скъп от сънародника си Пауло Дибала. Но от началото на годината той е отбелязал само осем гола за „Интер“ спрямо седем на Дибала за „Рома“.
Възможно е Световната купа да не си „дойде у дома“ и този път. Това няма да е първото разочарование за Англия. В крайна сметка най-скъпият футболен отбор в света е английският „Манчестър Сити“. Колко пъти той е печелил Шампионската лига в Европа? Нула.