IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Защо Азия инвестира агресивно в Световното първенство по футбол?

Местните марки се надяват, че присъствието им на турнира ще осигури достъп на техните продукти до глобалната аудитория

21:10 | 18.11.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Byju's цели да достигне до 10 милиона студенти в Индия до 2025 г. и да изгради свой глобален профил. „Ние сме развълнувани да спонсорираме Световното първенство по футбол в Катар 2022, най-голямото спортно събитие в света. За нас е въпрос на гордост да представляваме Индия на такава престижна глобална сцена и да защитаваме интеграцията на образованието и спорта“, заяви основателят и главен изпълнителен директор Байджу Равиндран през март.

Китайските спонсори също са нетърпеливи да се възползват от шанса да достигнат едновременно до широката международна и местна публика. Китай представлява 18% от глобалната аудитория на Световното първенство през 2018 г. и в момента стои зад повече от една четвърт от партньорите на ФИФА и глобалните спонсори на Световното първенство.

„Китайските компании гледат на спонсорството като на чиста маркетингова или търговска покупка“, коментира Андрю Удуърд, бивш мениджър във Visa. „Това е шанс за тях да популяризират своята марка в световен мащаб или да покажат на потребителите в Китай, че стоят редом с големите световни брандове“, добавя той.

Южна Корея, за сравнение, се класира на всяко Световно първенство от 1986 г. насам. Производителят на автомобили Hyundai-Kia е единственият партньор на ФИФА от Азия, който е спонсор на турнира и през 2002 г. В тазгодишното събитие очите на нацията ще бъдат насочени към суперзвездата Сон Хюн-Мин, който играе в английския Тотнъм Хотспър и е сключил договори със спонсори като южнокорейската марка за инстантна юфка Nongshim, Burberry и Calvin Klein.

Междувременно единственият спонсор от Югоизточна Азия е сингапурската Crypto.com, която участва като официална платформа за търговия с криптовалута на ФИФА, но експертите казват, че по-големи компании скоро може да я последват.

„Корпорациите от региона или не са запознати с практиката на спонсорството, или не виждат себе си като глобален бизнес. Но с течение на времето изглежда вероятно и двете неща да се променят“, изтъква Чадуик от Skema. Домакинството на Индонезия на Световното първенство по футбол до 20-годишна възраст през 2023 г. може да бъде катализатор за това, добавя той.

Няма японски спонсори на тазгодишното Световно първенство, като според Чадуик това се дължи на нежеланието на компаниите да се инвестират, както и на опасения относно вероятната възвръщаемост на такава инвестиция, която според съобщенията е около 25 до 50 милиона долара годишно за партньор и между 10 и 25 милиона долара за спонсор.

Подготовката на това издание на Световното първенство беше помрачена от скандал и обществено недоволство относно зачитането на човешките права в Катар и отношението към работниците мигранти, въпреки че е трудно да се прецени точно до каква степен това е повлияло на решенията на компаниите да се включат в турнира.

През 2014 г. Sony прекрати осемгодишното си участие във ФИФА, след като базираната в Швейцария организация се забърка в поредица от корупционни скандали, включващи, наред с други неща, решението през 2010 г. да предостави на Катар права за домакинство. Автомобилната компания Continental, авиокомпанията Emirates и Johnson & Johnson също решиха да прекъснат връзките си с ръководния орган.

И все пак фактът, че големите западни марки все още подкрепят Световното първенство, дава известна надежда на азиатските компании в това отношение, казват експерти.

От западните пазари зависи дали източните компании ще станат глобални, изтъква Удуърд. „Те осъзнават, че ако искат да се популяризират глобално, трябва да отговорят на очакванията на потребителите на западните пазари“, добавя той.

И макар че Световното първенство се прехвърля в Северна Америка през 2026 г., броят на азиатските компании в събитието се очаква да само да нараства.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:16 | 18.11.22 г.
Най-четени новини
Още от Спорт виж още

Коментари

Финанси виж още