Холивуд може да е известен като фабрика за мечти в сърцето на световната развлекателна индустрия, но днес снимачните екипи е много по-вероятно да работят в Атланта, Лондон, Торонто и Сидни, отколкото в Лос Анджелис, пише ВВС.
По-евтината работна ръка и по-добрите данъчни облекчения от години отдалечават продуцентите от Града на ангелите. Горските пожари, при които загинаха най-малко 29 души и бяха унищожени хиляди домове, само се прибавиха към тази екзистенциална криза.
Сега мнозина призовават щата, както и студиата и услугите за стрийминг на видео, да подкрепят местното филмово производство.
„Най-доброто, което киностудиата могат да направят за облекчаване на проблемите с пожарите, е да върнат дейността си в града и да наемат филмови работници от Ел Ей“, коментира Марк Уортингтън, постановчик, чийто дом изгорял в Алтадена. „Това искаме“, допълва той.
Уортингтън вече изпитвал затруднения да се справи със забавянето в града, като отбелязва, че не бил стъпвал в Ел Ей от две години. Covid, стачките и неизбежният край на бума на стрийминга накарали много продуценти да се опитат да спестят разходи, като избягват града, понякога те напускат изцяло страната.
Защо големият бум на Холивуд се превърна в срив?
Филмовите продукции в САЩ са намалели с 26% миналата година спрямо нивата преди стачката през 2022 г., сочат данни на компанията ProdPro, която следи световните продукции. В Австралия и Нова Зеландия продукциите са се увеличили с 14%, а във Великобритания – с около 1%. В Канада те са нараснали с 2,8%.
Загубата определено създава проблеми. Red Hot Chili Peppers са рок група, която е синоним на Лос Анджелис, с много любовни песни за Града на ангелите. Но биографичен филм за групата се снима в Атланта, щата Джорджия, която се превърна в голям център за филмово производство поради привлекателните си данъчни облекчения, а не в Ел Ей.
Преди пожарите „Да оцелеем до ‘25“ се превърнало в нещо като мантра за Уортингтън и други представители на филмовата индустрия, които се надяваха на поврат. Но градът им беше обхванат от пламъци.
Холивудските киностудиа и услуги за стрийминг на видео са дарили над 70 млн. долара на усилията за потушаване на пожарите и превърнаха лъскавите партита в сезона на наградите и червените килими, обичайни за това време на годината, в големи събития за набиране на средства.
Мнозина казват, че тези усилия не са достатъчни и че най-големите компании в Холивуд трябва да се ангажират със снимане на филми в Ел Ей.
Но киностудиата рядко вземат бизнес решения, водени от доброто на служителите в един град,, в крайна сметка те са загрижени за счетоводния си баланс. Реалността е, че Ел Ей е скъп и мнозинството работни места в индустрията там са защитени от профсъюзите, затова вървят с високи заплати и скъпи здравни и пенсионни осигуровки.
Но студиата възприемат искания на звездни актьори. Мегазвездата Вин Дизел беше сред инициаторите на призива към Universal Pictures да завърши снимките на последния филм от поредицата „Бързи и яростни“ в Лос Анджелис.
„Ел Ей наистина има нужда кинопродукциите да помогнат за възстановяването“, коментира Дизел в публикация в Instagram.
„Лос Анджелис е мястото, където започнаха снимките на „Бързи и яростни“ преди 25 години... и сега поредицата най-после ще се завърне у дома“, допълни той.
Близо 20 хил. души, включително актьорите Киану Рийвс, Зоуи Дешанел и Кевин Бейкън, подписаха петицията „Останете в Ел Ей“, призовавайки ръководителите на щата временно да отменят таваните върху данъчните стимули за филмовите продукции в окръг Лос Анджелис.
Това е част от кампания, инициирана от режисьора Сара Адина Смит и други филмови режисьори, които искат Калифорния да използва извънредните си правомощия, за да повиши данъчните стимули за следващите три години, като направи снимането на филми в Ел Ей по-достъпно и помогне за излекуването на Лос Анджелис. Те също така искат студиата да се ангажират да правят с 10% повече продукции в Лос Анджелис.
„Трябва да върнем производството в Ел Ей, така че градът отново да заработи, ако искаме да се възстановим“, отбелязва Смит.
„Пишем тази петиция като кино и телевизионни работници и притеснени граждани на Лос Анджелис след пожарите. Вече бяхме дълбоко притеснени за препитанието на актьорите и работниците в киното от района на Лос Анджелис“, допълва тя.
Преди пожарите губернаторът на Калифорния Гавин Нюсъм вече предложи да увеличи над два пъти данъчните облечкения, които щатът предлага на продуценти на филми и телевизионни предавания, които се снимат в Калифорния, променяйки годишните облекчения от 330 млн. на 750 млн. долара, но мярката трябва да бъде одобрена от парламента на щата и може да не влезе в сила до лятото.
Той казва, че стимулите са добри за икономиката и че програмата на Калифорния е генерирала икономическа дейност за над 26 млрд. долара и е подкрепила над 197 хил. работни места на актьори и киноработници в щата.
Ако бъде приета, субсидията би била най-щедрата, предлагана от американски щат с изключение на Джорджия, която няма таван върху сумата, която предоставя на продукциите на година. „Останете в Ел Ей“ иска таванът да бъде отменен.
Президентът Доналд Тръмп също заяви, че планира да направи Холивуд велик отново с помощта на актьорите Джон Войт, Мел Гибсън и Силвестър Сталоун, които бяха определени за „специални пратеници“ за „затруднения Холивуд“.
Все още не е ясно какви са намеренията им, но редица ръководители в индустрията заявиха, че нестабилността, породена от търговските войни на администрацията на Тръмп притеснява холивудските студиа, които се стремят да избягват риска. Канадският долар достигна неотдавна 22-годишно дъно спрямо щатския, което прави Канада още по-привлекателна за Холивуд.