Пазарът на изкуство е близо до повратен момент, показва последното проучване на Art Basel и UBS за колекционерството в световен мащаб през 2024 г., съобщава Bloomberg.
Богатите хора стават все по-богати, но изкуството представлява по-малък дял от нетното им състояние в сравнение с минали години. В същото време основната група от отдадени колекционери съобщава, че планира да посещава по-малко събития, свързани с изкуството, отколкото преди, въпреки че предпочита да купува такова лично. Освен това бавно движещо се цунами от богатство прехвърля произведения на изкуството от ръцете на по-старото поколение към по-младото, макар че най-младото поколение колекционери изглежда се отдръпва от пазара.
Като цяло докладът очертава картина на колекционерска класа в процес на промяна, чието изменящо се поведение и вкус могат да имат сериозни последици за пазара, който все още се възстановява.
„Когато погледнете назад през последните 10, 20 години, пазарът се е движил приблизително около продажби за 60-65 млрд. долара“, казва Ноа Хоровиц, главен изпълнителен директор на Art Basel. „Но това, което се продава, се е променило доста съществено. И затова мисля, че въпросът за бъдещето е: има ли път към по-нататъшен растеж в свят, в който тези други динамики се проявяват и променят?“.
Добрите новини
Откритията се основават на две проучвания, проведени това лято – едното сред 3663 респонденти, които са били активни на пазара от 2022 до 2024 г., а второто – сред над 1400 частни колекционери, включени във VIP списъка на Art Basel.
Добрата новина е, че хората все още искат да купуват изкуство, макар че това, което купуват, се променя.
През 2023 г. например повече от половината от анкетираните са купували произведения на хартия – категория, която обикновено е по-евтина от живописта. Това бележи рязък скок спрямо предходната година, когато само 33% са купували изкуство в тази категория. По подобен начин над половината от разходите на респондентите с високо нетно състояние през 2023 и 2024 г. са били за нови и изгряващи художници, чиито творби вероятно са по-евтини от тези по-утвърдените им колеги. Ръстът в това направление е от 44% в сравнение с предишното проучване.
Жените творци са основните печеливши от тази промяна. Делът на произведенията на жени в колекциите на респондентите с високо нетно състояние се е увеличил до 44%, което е най-високото му ниво от седем години насам. Разходите за творби на жени художници също са се увеличили – респондентите, които са похарчили най-много за изкуство (повече от 10 млн. долара досега през 2024 г.), са отделили най-голям дял от средствата си (52%) за творби на жени.
„Забавно е, че около 44% от продажбите са на жени художници, а около 45% от клиентите на UBS са жени – дял, който се е увеличил с около 5 пр.п. през последните няколко години“, казва Пол Донован, главен икономист в UBS Global Wealth Management. „Така че тук има интересна потенциална динамика, защото със сигурност е много възможно до 20 години жените да притежават по-голямата част от световното богатство“, посочва той.
Смесените новини
През 2022 г. хората с високо нетно състояние са заделили 24% от богатството си за изкуство. През 2024 г. този дял е намалял до едва 15%.
Донован обяснява, че това не се дължи задължително на спад на оценките или продажба на притежанията от колекционерите, а по-скоро защото ръстът на изкуството не е в унисон с този на останалите нарастващи части от портфейлите на колекционерите.
„Цените на произведенията на изкуството не са се повишили по начина, по който са се повишили цените на някои други активи“, казва той. „И ако инвестирате във Великолепната седморка, честно казано, нищо в света на изкуството няма да може да се конкурира с нея“, допълва още.
И все пак фактът, че заможните хора не продължават да влагат пари в изкуство със същия пропорционален темп, може да е знак, че слабостта на най-луксозната част на пазара ще продължи.
„През последната година виждаме, че основата се справя по-добре от върха на пирамидата по отношение на продажбите на произведения на изкуството“, казва Клеър МакАндрю, която основава изследователската и консултантска фирма Arts Economics и подготвя доклада.
Докладът също така подчертава трансфера на богатство в размер на няколко трилиона долара между поколенията, който ще се осъществи през следващите няколко десетилетия, предлагайки нюансирана оценка на това как този трансфер може да се осъществи на пазара на изкуство.
По-възрастните богаташи прехвърлят своите арт творби на наследниците си. Около 91% от лицата с високо нетно състояние притежават произведения, които са наследени или подарени, но от тези респонденти около три четвърти планират да продадат поне част от получените произведения.
В тази група продавачи приблизително половината са планирали да продадат част от наследеното изкуство поради липса на място, а подобен процент са планирали да използват приходите от продажбите, за да помогнат да уредят данъците върху имуществото. С други думи, прехвърлянето на богатство може да доведе до това, че повече млади хора ще могат да купуват произведения на изкуството, но също така значително количество нежелани наследени творби да попаднат на пазара, което да потисне цените.
Лошите новини
Според доклада през 2023 г., когато пазарът на изкуство започна да се срива сериозно, представителите на поколението Y (т. нар. милениъли, родените от началото на 80-те до средата на 90-те години – бел. ред.) са намалили средните си разходи за изкуство с цели 50%. Това преобръща предишните твърдения за нарастващата доминация на младите колекционери.
„Винаги поколението Y и младите колекционери наистина са били тези, които харчат най-много, и именно те бяха тези, които сякаш охладиха [интереса си] през последната година“, казва МакАндрю, като отбелязва, че разходите на по-възрастните колекционери от поколението Х остават приблизително равни от 2022 до 2023 г.
Не става въпрос само за поколението Y обаче. Само 43% от лицата с високо нетно състояние казват, че планират да закупят произведение на изкуството през следващите 12 месеца (спад спрямо около 50% през 2022 и 2023 г.), а делът на тези, които се надяват да продадат творби, скача до 55%.
Сред VIP-персоните на Art Basel цифрите са по-обнадеждаващи – 97% планират да закупят някакво произведение на изкуството през следващите 12 месеца, но дори и сред най-отдадените имаше някои предупредителни знаци. Те планират да посетят както по-малко галерийни изложби, така и по-малко панаири на изкуството през 2024 г., отколкото през 2019 г. преди пандемията. Почти 90% от VIP респондентите обаче са заявили, че „силно предпочитат“ да купуват изкуство лично, което означава потенциално по-малко възможности за осъществяване на сделки с изкуство.
Като цяло, докладът очертава един сравнително стабилен пазар на изкуство, подкрепян от колекционерска база, която е на прага на сериозна промяна.
„Арт индустрията като цяло все още се справя сравнително добре“, казва Донован. „Обемът на сделките не е намалял, но просто сега се извършват различни сделки“. Това е, продължава той, „структурна промяна“.