Дългоочакваното завръщане на Ноел и Лиъм Галахър се случва в невероятно точен момент. 400-те млн. паунда приходи от продажби и свързаните приходи, които братята се очаква да генерират чрез събирането на емблематичната британска група Oasis през 2025 г., ги поставя в подобна категория с Тейлър Суифт, която миналата година предприе първото турне в света, което генерира над 1 млрд. долара. Като се имат предвид промените в индустрията, предизвикани от ерата на музикалния стрийминг, генерирането на средства чрез събития на живо е логична стъпка. И все пак тази мода за истерия по концерти на суперзвезди може да не просъществува вечно, пише Джордж Хей в коментар за Ройтерс.
Приходите от звукозаписи отдавна се свиват. В Съединените щати коригираните спрямо инфлацията приходи от продажби спаднаха от 27 млрд. долара през 1999 г. до 17 млрд. долара през 2023 г., тъй като все повече потребители плащат фиксирана сума на Spotify или други компании, за да стриймват каквото искат, вместо да купуват физически записи. Това подхранва бързия растеж на пазара на концерти на живо. Live Nation Entertainment – американска компания за продажба на билети, записа близо двойно увеличение на приходите от продажби от 2019 г. насам, а Goldman Sachs смята, че глобалните приходи от музика на живо могат да надхвърлят 50 млрд. долара до 2030 г., спрямо 35 млрд. долара през 2024 г. Вместо да получават по-голямата част от средствата си от продажби на записи, сега популярните изпълнители генерират между 50% и 70% от средствата си от продажбата на билети, 20% от продажби на звукозаписи и по 10% от мърчъндайз и спонсорства, според MIDiA Research.
Има обаче ограничен брой наистина големи артисти. Сладкият момент, на който се наслаждават хора като Тейлър Суифт, Бионсе, Coldplay и Oasis сега, е свързан с това, че са станали световно известни преди стриймингът да се появи преди около десетилетие. Това също така им осигурява солидна кохорта от 40-годишни женени с деца фенове, които са формирали ключовата част от аудиторията през 90-те или началото на 2000-те години и които имат най-големи разполагаеми доходи сега. По-младите слушатели, които може да са децата на първата група, са склонни да се интересуват от музика отпреди 20-30 години, но не и от по-стара.
Същевременно пазарът не подхранва следващи мегазвезди. По-малките изпълнители, които сега започват кариерата си, са притиснати, тъй като разходите за билети отиват в раздутия край на пазара. Подхранваното от алгоритмите стриймване пък води до по-фрагментирана аудитория и това прави срока на годност на големите хитове по-кратък. Тъй като броят на слушателите не може да е в крак с предлагането на нови изпълнители и подкасти в стрийминг платформите, артистите може да се наложи да получават още по-малко пари от дистрибуцията на творбите им.
Текущият поток от концерти на суперзвезди, плюс привлекателността на фестивалите с много изпълнители, ще тласнат нагоре приходите от музика на живо през това десетилетие. И е напълно възможно останалата част от десетилетието да разкрие нова рокендрол звезда, която да е толкова завладяваща, че да разпродаде Уембли за много дни напред. И все пак, до 2040 г. е вероятно текущата реколта от изпълнители, целящи епични хонорари от концерти в стил Oasis – като, да речем, Оливия Родриго – да имат по-сложна задача. Въпреки че събирането на Oasis през 2025 г. ще бъде наистина доходоносно, този феномен все повече избледнява.