Пострадалият пазар на висок клас творби
Анкетираните 1600 дилъри, които сами са докладвали резултати – които съответно трябва да се разглеждат с известни резерви – са казали на изследователите, че общите им продажби са намалели с около 3 на сто на годишна база до 36,1 млрд. долара. Ударът е бил особено силен за дилърите, които са имали оборот от над 10 млрд. долара. Те отчитат спад от 7% на средните продажби. Междувременно по-малките играчи, т.е. дилърите с оборот под 500 хил. долара, са се радвали на ръст от средно 12% на продажбите.
Забавянето на продажбите на по-скъпи произведения може да има сериозни последици за цялостната галерийна екосистема, казва Ноа Хоровиц, главен изпълнителен директор на Art Basel.
„Наблюдаваме усещане, че разходите изпреварват ценообразуването, що се касае до това какво галериите успяват да продадат“, посочва той, допълвайки, че транспортът, доставките, пътуванията и развлеченията са фактори, които допринасят за нарастването на разходите. „Правенето на бизнес стана по-голямо предизвикателство и цените не са в крак с нарастващите разходи на бизнеса“.
Данните за глобалните търгове също са понесли удар от отдръпването от високия клас творби. Общите продажби на публични търгове са намалели със 7% до 25,1 млрд. долара, показва докладът. От своя страна, продажбите над 10 млн. долара са основен фактор за този спад. Броят на продадените лотове в този сегмент е намалял с 25 на сто спрямо предходната година, докато общите стойности са се свили с впечатляващите 40%.
Продажбите на по-скъпи произведения не се представиха добре през 2023 г. Снимка: Bloomberg L.P.
Поглед напред
И все пак сделки е имало, а пазарът на изкуство все още се развива. Обемът на продажбите всъщност се е увеличил с 4% на годишна база, показва доклдът. Голяма част от това, което се случва с тази тенденция, може да зависи от здравата (и до голяма степен неизмерима) екосистема на пазара, предполага Макандрю.
„На пазара на изкуство има хубав микс от преживяване и продукт. Той има дуалистична природа, тъй като става дума не само за купуването на нещо, но и за целия процес, който е свързан с покупката“, казва тя. Макандрю визира тръпката от наддаването на търг или забавлението от пътуването до някое арт изложение в по-топла страна.
„Преживяването и продуктът се смесват по много положителен начин. Мисля, че това ще го спаси“, казва тя.
Нe всички дилъри са толкова оптимистично настроени. Само около една трета от респондентите в доклада очакват подобрение на продажбите през 2024 г. Само 23% пък прогнозират, че техните конкуренти ще запишат увеличение на продажбите.