Историческата драма „Опенхаймер“ за създателя на атомната бомба доминира на 81-вата церемония за наградите ‚Златен глобус“ във филмовите категории, докато в телевизионните триумфира сериалът за битката за контрол над глобална медийна империя „Наследници“, съобщава БТА, цитирайки световните осведомителни агенции и Variety.
„Опенхаймер“ на режисьора Кристофър Нолан господстваше на церемонията по награждаването, напомняйки за летния период, когато властваше над боксофиса заедно с „Барби“ и двата филма си спечелиха общото прозвище „Барбенхаймер“.
Обширното изследване за Дж. Робърт Опенхаймер и създаването на атомната бомба спечели пет награди, включително наградата за най-добър филм – драма.
За най-добър филм в категорията за мюзикъл или комедия отличието отиде при „Клети създания“ – феминистично преосмисляне на историята за Франкенщайн, въпреки че фаворит в категорията беше лидерът по номинации (общо 9 на брой) „Барби“.
На телевизионния фронт „Наследници“ на HBO – разказ за магнат, напомнящ за Мърдок, и неговото семейство, спечели 4 награди, включително за най-добър драматичен сериал.
„Наследници“ приключи през май след 4 сезона.
„Мечката“ (The Bear), проследяващ историята на чикагски ресторант, който се бори да запази вратите си отворени, спечели три награди, включително за най-добър комедиен сериал и за най-добър актьор и актриса в телевизионен мюзикъл или комедия за Джеръми Алън Уайт и Айо Едебъри.
„Говеждо“ (Beef), драмедия за последиците от пътен инцидент, също спечели три статуетки – за най-добър лимитиран сериал и актьорски отличия за Али Уонг и Стивън Йон.
Кристофър Нолан, който използва успеха си в създаването на блокбастъри като „Черният рицар“ и „Генезис“, за да накара „Юнивърсъл пикчърс“ да продуцира драмата на стойност 100 млн. долара за Опенхаймер, получи наградата за най-добър режисьор.
Килиън Мърфи, превъплътил се в образа на мрачния учен във фокуса на филма, беше обявен за най-добър актьор в драматичен филм.
Филмът „Опенхаймер“ беше отличен и за завладяващата си музика, композирана от Лудвиг Йорансон.
Лили Гладстон получи наградата за най-добра актриса във филмова драма за ролята си на жена от племето осейдж, превърнала се в мишена заради петролното си богатство в „Убийците на цветната луна“ на режисьора Мартин Скорсезе. Гладстон не пропусна да отбележи, че признанието ѝ е исторически момент за общността на коренното население, която често е пренебрегвана или маргинализирана от развлекателната индустрия.
Ема Стоун беше отличена като най-добра актриса в мюзикъл или комедия за ролята си на девойка, която поема на пътешествие към сексуални и емоционални открития в „Клети създания“.
Пол Джиамати, обявен за най-добър актьор в мюзикъл или комедия за превъплъщението си в образа на язвителен преподавател в подготвителното училище в „Останалите“, посвети наградата си на учителите. „Трябва да ги уважаваме. Те вършат добра работа. Това е трудна работа“, каза той.
В поддържащите актьорски категории бяха отличени съответно Робърт Дауни – младши за „Опенхаймер“ и Давайн Джой Рандолф за „Останалите“.
Киърън Кълкин и Сара Снук спечелиха призовете за най-добра мъжка и най-добра женска роля в телевизионна драма за образите на коварни деца в „Наследници“, които се стремят да поемат медийната компания на баща си. Изпълнението в сериала донесе на Матю Макфедиън отличието за най-добър актьор в поддържаща мъжка роля.
Сред присъдените награди на състоялата се в хотел „Бевърли Хилтън“ в Бевърли хилс церемония не липсваха и изненади. Сред тях беше победата на „Анатомия на едно падане“ за най-добър сценарий над „Барби“ и „Опенхаймер“, както и тази на Елизабет Дебики („Короната“), която беше предпочетена пред Мерил Стрийп („Само убийства в сградата“) за най-добра поддържаща женска роля в телевизионен сериал.
Наградите „Златен глобус“ бяха връчени след една от най-хаотичните и противоречиви години в историята на Холивуд, когато профсъюзите на сценаристите и актьорите стачкуваха в продължение на месеци, борейки се за ограничения за използването на изкуствен интелект и срещу бизнес модела на стрийминг платформите, който според тях затруднява изкарването на прехрана в сектора.
Гилдиите на актьорите и сценаристите в крайна сметка постигнаха споразумения през септември и ноември, но производственият процес на много филми и сериали беше нарушен и това доведе до сериозни икономически последици.
Церемонията за наградите „Златен глобус“ беше излъчена по телевизия CBS – нов дом за предаването, което от 1996 г. се излъчваше по NBC. Наградното шоу отбеляза края на бурен период за отличията, които през последните години бяха разтърсени от скандали.
В продължение на десетилетия отличията бяха важна спирка в холивудския награден сезон, както и едно от най-горещите партита. Партито обаче „секна“ през 2021 г., когато Los Angeles Times разкри, че в Асоциацията на чуждестранната преса в Холивуд – малка група от около 87 журналисти, които гласуват за наградите „Златен глобус“, няма чернокожи членове. Изданието посочи и етични проблеми в организацията, която имаше репутацията, че се наслаждава на разточителни пътувания, финансирани от студията, и номинира филми със съмнително качество, като например „Бурлеска“ (2010) с певицата и актриса Шер.
Отличията обаче се възродиха, като разпуснаха организацията, известна до неотдавна като Асоциацията на чуждестранната преса в Холивуд, въведоха нови правила за поведение и увеличиха броя на гласуващите до над 300 журналисти. По данни на организацията десет процента от имащите право на глас за наградите „Златен глобус“ са чернокожи. Новото наградно шоу е собственост на Dick Clark Productions.
Наред с другите промени, отличията въведоха две нови категории: за най-добър блокбастър, наградата в която беше присъдена на „Барби“, и за стендъп комедия, която беше спечелена от Рики Джървейс, петкратен водещ на наградите „Златен глобус“.
Подобно на „Опенхаймер“, „Барби“ стана касов в бизнес, доминиран от екшъни и комикси, нещо, което неговата звезда и продуцент Марго Роби спомена, докато приемаше наградата в нововъведената категория.
Водещ на шоуто беше комикът Джо Кой, който изпъстри встъпителния си монолог с шеги, сред които за 3-часовото времетраене на „Опенхаймер“. „Моето новогодишно решение за 2024 г. е да завърша „Опенхаймер“ през 2025 г. Сериозно! Почти успях. Обожавам „Опенхаймер“, особено първия сезон“, пошегува се Кой.
Наградите „Златен глобус“ се приемат за предвестник на евентуалния успех на оскарите, но със спорен ефект. Миналата година например водещите награди бяха присъдени на филмите „Семейство Фейбълман“ и „Баншите от Инишерин“, въпреки че на наградите на американската филмова академия триумфира абсурдистката комедия „Всичко навсякъде наведнъж“.
Сред филмите, спечелили „Златен глобус“ и впоследствие повторили успеха си на оскарите, са „Земя на номади“ и „Зелената книга“.
/БТА/