Стриймингът се е превърнал в най-големият източник на печалба за композитори и автори на песни през 2022 г. и е помогнал за увеличаване на техните възнаграждения с над една четвърт до 19,83 млрд. евро, показва доклад, цитиран от Ройтерс.
Отчисленията от дигитално предлагана музика са скочили с близо 34 на сто до 4,2 млрд. евро през 2022 г., след като повече потребители са се насочили към музикални и видео абонаментни услуги, се казва в доклада на Международната конфедерация на дружествата на автори и композитори (CISAC).
След бума по време на пандемията средствата от стрийминг са се удвоили спрямо нивата им преди Covid и представляват 35% от всички възнаграждения за създателите на музика, изпреварвайки радиото и телевизията.
Приходите от събитията на живо и публичните изпълнения, включително концерти, изложби и кина, са нараснали с 69,9% до 2,68 млрд. евро през 2022 г., но са останали под нивата от 2019 г. от около 7,9%, след като преживяха срив по време на пандемията.
В доклада се посочва, че развлеченията на живо са продължили да се възстановяват през 2023 г., благодарение на засиленото търсене, като могат да надминат нивата отпреди пандемията.
Въпреки това текстът предупреждава, че перспективите за 2023 г. не са сигурни поради опасения за потребителските разходи и затягането на бюджетите за турнетата на изпълнителите.
По-рано стрийминг гигантът Spotify отчете 26% ръст на броя на месечно активните си потребители до 574 млн. за третото тримесечие, което надмина собствената му прогноза и тази на анализаторите за 565,7 млн. долара.
Президентът на CISAC Бьорн Улвеус, един от основателите на шведската музикална група ABBA, коментира, че изкуственият интелект може да повлияе на финансовото представяне на индустрията в бъдеще.
„Може да не влияе на данните за възнагражденията на авторите през 2023 г., но ще го прави през следващите години. Точно сега авторите трябва да седнат на една маса с технологичните компании и политиците на най-високо ниво“, посочва той.