Синдикатът на сценаристите в Холивуд е постигнал предварително трудово споразумение с големите студиа. Очаква се сделката да сложи край на една от двете стачки, които спряха повечето филмови и телевизионни продукции и струват милиарди на калифорнийската икономика.
Тригодишният договор все още трябва да бъде одобрен от ръководството на Гилдията на писателите на Америка (WGA), както и от членовете на съюза, преди да влезе в сила, предава Ройтерс.
WGA, която представлява 11 500 филмови и телевизионни сценаристи, определя споразумението като „изключително“. Според организацията договорът носи „значими печалби и защита за сценаристите“.
Споразумението обаче няма да върне Холивуд към обичайния ритъм на работа, дори ако бъде ратифицирано, защото профсъюзът на актьорите SAG-AFTRA продължава да стачкува.
Сценаристите спряха работа на 2 май, след като преговорите стигнаха до задънена улица относно заплащането, минималния персонал в стаите за сценаристи, използването на изкуствен интелект и възнагражденията за популярни стрийминг предавания.
„Издържахме“, казва Каролайн Ренард от WGA. „Това е синдикална индустрия и става въпрос за хората, които правят действителния продукт, който носи на тези компании милиарди долари“, допълва тя.
Единственият коментар от Алианса на филмовите и телевизионни продуценти (AMPTP), търговската група, която представлява Walt Disney, Netflix, Warner Bros Discovery и други големи студия, дойде в кратко изявление: „WGA и AMPTP постигнаха предварително споразумение“.
Групата за преговори на WGA заяви, че ще сподели подробности за споразумението, след като получи окончателния текст. След това преговарящите ще гласуват дали да препоръчат сделката на ръководството, което след това трябва да реши дали ще я представи на членовете за гласуване.
Двойната стачка в Холивуд спря производството на филми, телевизионни сериали и други продукции. Телевизиите излъчват повторения на късните токшоута. Усилията за рестартиране на дневни токшоута без сценаристи, като "Шоуто на Дрю Баримор", не се увенчаха с успех заради критиките от страна на стачкуващите сценаристи и актьори.
По време на стачката писателите атакуваха заплащането на медийните ръководители и казаха, че условията на труд са затруднили изкарването на прехраната на средната класа. На моменти ръководителите разпалваха напрежението. Главният изпълнителен директор на Disney Боб Айгър, който получава годишен бонус пет пъти по-голям от основната му заплата, критикува сценаристите и актьорите и коментира, че исканията им са нереалистични.
Впоследствие той поиска примирие, като цитира своето „дълбоко уважение“ към творческите професии.
Спирането на работа се отрази на операторите, дърводелците, асистентите в продукциите, както и на доставчиците на храна, цветарите, доставчиците на костюми и други малки фирми, които поддържат филмовата и телевизионната индустрия.
Икономическите разходи се очаква да възлязат на най-малко 5 млрд. долара в Калифорния и другите центрове за създаване на филмови и тв продукции в САЩ като Ню Мексико, Джорджия и Ню Йорк според оценка на икономиста от института Milken Кевин Клоудън.
Четирима висши ръководители в индустрията – Айгър, главният изпълнителен директор на Warner Bros Discovery Дейвид Заслав, съизпълнителният директор на Netflix Тед Сарандос и председателят на NBCUniversal Studio Group Дона Лангли, се присъединиха към преговорите миналата седмица.
Ройтерс припомня, че над 100-дневна стачка на сценаристите имаше през 2007-2008 г. Тогава фокусът беше върху защитата на гилдията от „новите медии“, включително изтеглянето на филми и телевизионни продукции, както и съдържанието на стрийминг услугите.
Този път централен проблем са остатъчните плащания за стрийминг услуги, които авторите казват, че представляват малка част от заплащането, което биха получили за излъчено телевизионно шоу. Сценаристите настояват и за ограничено използване на изкуствен интелект в творческия процес. Някои се опасяват, че ръководителите на студиата ще започнат да предоставят генерирани от изкуствен интелект сценарии за редакция, което ще доведе до понижение на възнагражденията им.
Други сценаристи изразяват загриженост за кражба на интелектуална собственост, ако съществуващи сценарии се използват за обучение на изкуствен интелект. Disney например е създала работна група за изучаване на изкуствения интелект и как той може да бъде приложен в бизнеса на компанията.
Дори когато ръководителите на студиата признават края на най-продължителната стачка на сценаристите от 1988 г. насам, това е само половината от битката. Студиата трябва да намерят начин да върнат актьорите на работа.
Организацията SAG-AFTRA представлява 160 хил. филмови и телевизионни актьори, каскадьори, гласови художници и други медийни професионалисти. Те спряха работа през юли за първи път от 63 години. Така Холивуд беше блокиран от две стачки едновременно за първи път в историята си.
В изявление късно в неделя SAG-AFTRA призова главните изпълнителни директори на студията и техните преговарящи „да се върнат на масата и да направят честната сделка, която нашите членове заслужават и изискват“.
Актьорите преговарят за минималните заплати, защитата срещу използването на изкуствен интелект, заместващ човешките изпълнения, и заплащането, което отразява стойността, която актьорите внасят в стрийминг услугите.