Пазарът на изкуство започва да изглежда като картина, в която твърде много от действието се случва концентрирано в един ъгъл.
Произведения на изкуството на стойност 67,8 млрд. долара са продадени в света през 2022 г., показва нов доклад от тази седмица на организатора на арт събития Art Basel и UBS. Макар че индустрията вече напълно се бе възстановила от пандемията до 2021 г., в момента явно ситуацията се забавя. Ръстът от 3% от миналата година е по-нисък от очакваното, пише WSJ.
Продажбите са били разделени на 55% за дилъри и 45% за аукционни къщи. Дилърите са се справили по-добре от аукционните къщи миналата година въпреки продажбата за 1,6 млрд. долара на арт колекцията на покойния съосновател на Microsoft Пол Алън в Christie’s през ноември – най-високата сума, събирана някога на един търг. Изместването към дилърите може да бъде сигнал, че доверието на пазара е нестабилно. Една картина, която не се продава на търг, става известна за обществото, докато сделка, която се проваля при закрити врата - не.
Това, което е ясно, е, че последните три години са направили света на изкуството по-зависим от супербогатите. През 2022 г. творби, продадени за над 1 млн. долара, са представлявали 60% от стойността на продажбите при търгове спрямо 55% през 2019 г. и 45% преди десетилетие. Тези по-скъпи произведения са само малък дял от това, което се случва под чукчето – 1% от всички лотове.
Представянето на индустрията се свързва все по-тясно с това как малка група хора от около 2600 глобални милиардери се справят. През 2020 г. тази група увеличи богатството си с почти една трета, след като технологичните акции избухнаха в ранните дни на кризата с Covid-19. Това допринесе за ръст на продажбите в най-горния край на пазара на изкуство. През 2022 г. разходите за творби на изкуството на стойност над 10 млн. долара бяха със 177% по-високи от тези през 2020 г. Търсенето на по-евтино изкуство не е било в такова изобилие, може би защото съкращенията удариха най-тежко добре платените професионалисти в сектори като технологиите.
Разликата между най-горния и най-долния край на арт света не е нова и може да е друга непредвидена последица от ултраниските лихвени проценти. Миналата година продажбите на произведения, оценявани на повече от 10 млн. долара, бяха със 700% над нивата от 2009 г. спрямо ръст от 10% на творбите, оценявани на под 50 хил. долара.
Засега да имаш толкова много клиенти милиардери е приятен проблем. Богатите колекционери изолират арт света от проблеми, които удариха алтернативни инвестиции като криптовалути. Европейските луксозни брандове също печелят от тази отбранителна черта. Много богатите потребители харчат охолно за най-скъпите брандове, например Louis Vuitton.
Има обаче негативи за по-малките дилъри, които се грижат за влиятелни, макар и незадължително богати клиенти. Техните продажби са се свили с 3% през 2022 г., след като търсенето е намаляло, а купувачите са станали по-предпазливи. И макар че пазарът се промяна година след година, продажбите на изкуство почти не са нараснали през последното десетилетие. Това предполага, че индустрията не е свършила добра работа в привличането на по-разнообразни купувачи по начина, по който луксозните брандове го направиха. Нови диферсифицирани фондове за изкуство, например създаденият от експерта по сертифициране на произведения на изкуството Artory and Winston, се опитват да разширят привлекателността на изкуството като инвестиционен клас.
Избирателният вкус на милиардерите към изкуството означава, че те са склонни да се състезават за едни и същи произведения. Това може да доведе до скок на цените в тесни краища на пазара. През 2022 г. група от само 20 художници е формирала 56% от общите продажби в съвременното изкуство, което е най-голямата търгова категория. Тя включва така наречените "художници сини чипове" като Франсис Бейкън, Марк Ротко и Анди Уорхол, чиито творби увеличават стойността си с времето. Картината на Уорхол Shot Sage Blue Marilyn достигна цена от 195 млн. долара миналата година, което я поставя на второ място сред най-скъпите творби, продавани някога на търг.
Неравният пазар на изкуство просто отразява нарастващите различия в начина, по който е разпределено богатството в света. И това не е красива картина за дилърите в долния му край.