IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Добре дошли в Суифтономиката: Какво разкрива Тейлър Суифт за американската икономика?

Огромно търсене, по-слабо предлагане и големи ръстове на цените - това показа стартът на продажбите на билети за турнето на поп звездата

16:13 | 23.11.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Стремително нарастващо търсене, ограничено предлагане, вдигане на цените и обвинения в монопол. И клиенти, готови да платят почти всичко.

Добре дошли в Суифтономиката!

Предстоящото американско турне на Тейлър Суифт, включващо 52 концерта, има всички основни съставки за шок в търсенето след Covid-19. Твърди се, че някои препродаващи търговци са поискали по 40 хил. долара или повече за билети за концерти от турнето след старта на продажбите миналата седмица, което остави милиони фенове с празни ръце и готови да платят каквото е необходимо, за да получат място, пише Bloomberg.

Феновете на поп звездата не са непременно средностатистическите американци, но улавят настоящия момент в икономиката след пандемията. Въпреки че се задава рецесия, много потребители са готови да се охарчат за това, което са пропуснали в разгара на пандемията, независимо дали става въпрос за пътуване, или забавление на живо.

Феновете на Тейлър Суифт представляват екстремна версия на този турбопотребител: милиони, предимно представители на поколението Y и поколението Z (родените между 1981 и 1996 г. и родените между 1997 и 2002 г. съответно), които чакаха поне четири години, за да видят суперзвездата отново на живо и излязоха от пандемията с исторически високи нива на спестяванията.

„Концертите се смятат за достъпен лукс по време на криза“, коментира Лиса Янг, анализатор от Goldman Sachs Group, която публикува годишния доклад “Music in the Air” за глобалната индустрия.

В момента билетите за „The Eras Tour” на Суифт са достъпни само на вторичния пазар и са всичко друго, но не и евтини. Около 2,4 млн. билета бяха продадени миналата седмица, преди Ticketmaster да спре официалните предпродажби. Уебсайтът на компанията за билети се срина под натиска на 14 млн. потребители, които се опитват да се сдобият с места.

Тейлър Суифт. Снимка: Bloomberg L.P. Тейлър Суифт. Снимка: Bloomberg L.P.

Сред тях е Мелиса Кърни, професор по икономика в Университета на Мериленд, която сега усеща от първа ръка основните закони на търсенето и предлагането. Майката на две деца на възраст 12 и 15, които са фенове на певицата, е решена да похарчи колкото е нужно, след като не успява да се дореди за билети.

„Няма нищо друго на света, което да искат повече“, коментира Кърни, която ръководи Aspen Economic Strategy Group. „Като цяло пандемията промени начина, по който хората мислят за това какво е наистина важно за тях и какво им носи радост“.

Густаво Кутиньо, който никога не е гледал на живо Тейлър Суифт, се оказва с бюджет от 2000 долара след 10 месеца спестяване. 25-годишният консултант в Бостън в крайна сметка харчи 1500 долара, за да присъства на два от концертите. „Бих платил 3000 долара, ако трябва“, коментира той.

В началото на хилядолетието покойният икономист Алън Крюгер излезе с концепцията за „Рокономика“, за да обясни икономиката през призмата на музикалната индустрия. Крюгер често използва Суифт, която издаде дебютния си албум през 2006 г. на 16-годишна възраст, като пример за човек, който си играе със стратегии, които повишават продажбите на билети за концерти и продукти, наричайки я „икономически гений“.

Последна актуализация: 16:13 | 23.11.22 г.
Най-четени новини
Още от Изкуство и култура виж още

Коментари

Финанси виж още