2024-та беше годината, в която продълженията спасиха Холивуд. Всички от 10-те филма с най-високи приходи по кината в Северна Америка през 2024 г. по някакъв начин бяха свързани с предходни заглавия – от „Смелата Ваяна 2“ през „Аз, проклетникът 4“ до „Бийтълджус Бийтълджус“, пише Bloomberg.
Американските и канадските киносалони завършиха годината със спад на продажбата на билети от 3,3% до 8,75 млрд. долара, показват оценки на анализатора Пол Дергарабедян от компанията за пазарни проучвания Comscore Inc.
Това е значително подобрение спрямо първото полугодие, когато поредица от неуспешни премиери, както и графикът им, нарушен от стачките през предходната година, намалиха приходите в боксофиса с 28%.
Промяната обаче започна през юни, след като Walt Disney пусна „Отвътре навън 2“ – продължението на анимационния хит от 2015 г., който се превърна в най-касовия филм за годината. Според прогнозата на Gower Street през следващата година ще наблюдаваме съчетание от възстановки и оригинални филми, което ще повиши продажбите на билети на вътрешния пазар до 9,7 млрд. долара – най-високото ниво след глобалната пандемия.
„В календара за 2025 г. има всичко“, казва Роб Мичъл от Gower Street в имейл. Според него има огромен потенциал за глобални пробиви дори отвъд настоящите прогнози.
Възстановяването на боксофиса: Кината се опитват да се завърнат към нивото си от преди пандемията. Снимка: Bloomberg
Северноамериканският боксофис през 2025 г. би трябвало да бъде подкрепен от оригинални филми на известни режисьори, като „Грешници“ на Райън Куглър, „Мики 17“ на Пон Джун Хо, „F1“ на Джоузеф Косински и „Майкъл“ на Антоан Фукуа.
Ще има и нови части от добре познати франчайз поредици, като заглавията им подсказват, че на тях залагат големи надежди и студиата, и продуцентите: „Капитан Америка: Прекрасният нов свят“, „Мисията невъзможна: Възмездие“, „Джурасик свят: Възраждане“, „Заклинанието: Последният обред“ („Заклинанието 4“), „Аватар: Огън и пепел“, и „Страстите Христови: Възкресение“.
Най-малко 110 филма ще бъдат пуснати през 2025 г. при 94 миналата година, показват данни на Comscore и Националната асоциация на собствениците на киносалони.
Списъкът „предлага балансиран набор от оригинално и франчайзинг съдържание, което повече наподобява микса от филми преди пандемията, и според нас ще привлече разнообразна аудитория от киномани“, казва в имейл Шон Гембъл, главен изпълнителен директор на веригата кина Cinemark Holdings Inc.
Завръщането на Disney
След забавяне през последните няколко години, Disney се върна на върха на боксофиса през 2024 г. с успешни продължения като „Дедпул и Върколака“ на „Марвел“, „Кралството на планетата на маймуните“ и „Муфаса: Цар лъв“.
Universal Pictures завършиха втори, благодарение на „Злосторница“ – предистория на „Вълшебникът от Оз“, „Кунг-фу панда 4“ и изненадващия оригинален филм „Дивият робот“ – приключенска анимация за робот на остров, населен от животни.
Най-добрите филми на Paramount Global за 2024 г. са от познати светове: „Гладиатор II“, „Нито звук: Ден първи“, „Соник: Филмът 3“. „Никога повече“ на Sony Group Corp., адаптиран по едноименния бестселър на Колийн Хувър от 2016 г., беше изключение сред топ заглавията, защото не се беше появявало досега на големия екран под някаква друга форма.
Всичко това рязко контрастира с 2023 г., когато две свежи идеи – „Барби“ на Warner Bros. Discovery Inc. и „Опенхаймер“ на Universal – бяха сред най-големите и най-обсъжданите филми в индустрията.
Това не значи обаче, че филмите от франчайз поредица носят сигурен успех: „Мадам Уеб“ и „Ловецът на Крейвън“ на Sony, както и двата филма за Спайдърмен, се провалиха в кината, а също и „Жокера: Лудост за двама“ на Warner Bros., както и „Фюриоза: Сага за „Лудия Макс“.
Дори ако боксофисът в Северна Америка достигне прогнозата на Gower Street за 9,7 млрд. долара през 2025 г., той ще бъде с 18% по-слаб от рекордните 11,9 млрд. долара, достигнати през 2018 г. Броят на продадените билети в САЩ и Канада също е намалял приблизително наполовина през последните две десетилетия – от 1,58 млрд. през 2002 г. до 805 млн. през 2024 г.
И все пак представянето на „Носферату“ – римейк на филма за вампири от епохата на нямото кино през 1922 г., вдъхновен от „Дракула“ на Брам Стокър, показва, че публиката е готова да се появи, за да се наслади на нов поглед към популярни истории.
„Носферату“ на дъщерното дружество на Universal – Focus Features, пуснат по кината на 25 декември, отбеляза над 40 млн. долара от продажби на билети през първите пет дни, надхвърляйки прогнозата на Box Office Pro за 30 млн. долара. Стефани Силвърман, която управлява театър Belcourt в Нашвил, заяви, че няколко прожекции на „Носферату“ са били разпродадени.