fallback

Икономиката на инфлуенсърите разкрива 70-годишен проблем за жените в САЩ

Бумът на тази професия от вкъщи подчертава липсата на адекватна политика за стимулиране на хората да търсят реализация на традиционния пазар на труда

19:22 | 14.12.24 г.
Автор - снимка
Създател

Празниците са пред нас и повече от всякога процъфтяващата икономика на инфлуенсърите оказва влияние върху това, което купуват потребителите. За съжаление, няма достатъчно надеждни статистически данни относно професията инфлуенсър, но според няколко проучвания индустрията е доминирана от жени, които продават от домовете си продукти, свързани с марката, която всяка от тях е култивирала, пише Bloomberg.

Тази широка тенденция в икономиката обаче разкрива 70-годишна дупка на пазара на труда. Инфлуенсърката, продаваща кремове, е само поредната жена от една широка маса, подчертаваща дълбочината и мащабите на провала на политиките, когато става въпрос за насърчаване на висококачествена работа на непълно работно време. В резултат на това жените и техните семейства са ощетени финансово, като имат малко възможности да генерират доходи от традиционни източници. Ето защо мнозина се насочват към икономиката на инфлуенсърите. И въпреки че някои постигат успех, огромното мнозинство страда от липса на такъв.

Ако САЩ искат повече работници, по-високи доходи и повече данъчни приходи, този провал в политиката трябва да бъде поправен.

През 1990 г. САЩ са световен лидер по участие на жените в работната сила, точно след скандинавските страни, наравно с Канада и пред Великобритания и Франция. Две десетилетия по-късно САЩ изостават от тези страни и още 10 други. Оттогава Америка изостава, като заетостта на жените на възраст между 25 и 54 години е под 80%.

Икономисти анализират икономиката и политиката, за да разберат какво се е случило в САЩ през този двадесетгодишен период и отговорът е... нищо!

Другите държави, които са били на едно ниво със САЩ, от друга страна, са въвели пакет от политики в подкрепа на работещите родители, които са от полза за жените, като платен отпуск по семейни причини и субсидии за отглеждане на деца.

Ключът е издигането и защитата на работата на непълно работно време чрез политики за право на работа и по-голяма защита срещу дискриминация за работниците на непълно работно време. Икономистите откриват, че подобна политика на непълно работно време в САЩ би довела до увеличаване на работещите жени - повече от безплатните грижи за деца или платения семеен отпуск – които вероятно наброяват милиони. Както посочват експертите, само 13% от жените в САЩ работят на непълен работен ден в сравнение с 25% в други страни.

В САЩ може да се намери работа на непълно работно време, но тя е обикновено нископлатена и на смени в сектора на услугите, където работното време не е гарантирано или редовно, а на повечето работници не се предлагат здравни или пенсионни осигуровки или платени болнични.

Не е чудно, че създаването на видеоклипове за платформи, които генерират приходи чрез гледания, спонсорирани продуктови позиционирания и партньорски комисиони, звучи привлекателно. В действителност аспектът на продажбите в работата на инфлуенсърите днес не е много по-различен от вчерашния мултилевъл маркетинг. Стратегията на Tupperware достига до разцвет през 50-те и 60-те години на миналия век, когато домакините създават странични бизнеси, разчитайки на съседи и приятели.

Възможно е инфлуенсърите наистина да се мотивират от самите марки, но много от тях също така искат да генерират доходи за семействата си и имат малко алтернативи, които отговарят на техните нужди. В по-голямата си част да бъдеш инфлуенсър не включва пътуване до работното място, работа в офис, нито необходимостта да работиш в определени часове на деня или нощта. Тези жени имат контрол, имат достойнство и автономия и могат да печелят пари и да бъдат родители без конфликт. Това са неща, които липсват на традиционния пазар на труда.

На пазара на труда липсва висококачествена работа на непълно работно време. Жените постигат това по креативни начини. Това е капитализмът в действие.

Реалността е, че жените, които искат да заемат традиционни работни места, могат да имат проблеми с часовете на пълен работен ден. Много жени искат работа на непълен работен ден, докато децата им са малки или докато родителите им са твърде възрастни и трябва да се грижат за тях. Това, от което се нуждаят, е „мост“. Продажбата на крем за лице не е мост, поне не за всяка медицинска сестра, учител, адвокат, счетоводител, одитор, мениджър или друг работник, който не е избрал продажбата като първа възможност за кариера.

Правото на работа на непълно работно време е такъв мост. Нека работниците, които са били наети при конкретен работодател за определен период от време, да речем една година, поискат намаляване на часовете до най-малко 20 на седмица със съразмерно намаление на възнаграждението. Законът ще изисква от работодателите да се съобразят или да обяснят защо не могат да се съобразят, а работниците да спазват съответния график за връщане на пълен работен ден, да речем, в рамките на пет години.

Работата на непълно работно време, както много жени, които индивидуално са договорили, вероятно биха могли да потвърдят, че може да бъде трудно да се запази, като лесно се превърне в работа на пълен работен ден с по-ниско заплащане. Политиката и нейното прилагане ще се нуждаят от подкрепа и насоки как да се избегне този сценарий, както и как да се коригира.

И все пак, при въвеждането на такава политика, правото на работа на непълно работно време би имало много тълкувания - инвестиция в човешкия капитал на работниците, които трябва да покриват часове за определен период, модел на задържане на милиони души в работната сила, средство за запазване на спечеления доход, който отива при домакинствата. Винаги ще има инфлуенсъри, търговци, маркетинг посланици, партньори или пр., но те не трябва да са лепенката за неуспешната политика, която не може да решава проблеми.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:22 | 14.12.24 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още