Последната граница от Студената война в света вече има кафене - Starbucks в Южна Корея, където клиентите могат да погледнат силно милитаризираната граница от страната на Севера, докато отпиват от чашата си с лате, пише Ройтерс.
Стотици хора пристигнаха в петък за откриването на най-новото заведение на американската верига кафенета в обсерватория близо до град Гимпо, на около 50 км северозападно от Сеул и близо до Демилитаризираната зона, която разделя Северна и Южна Корея.
Демилитаризираната зона се превърна в притегателен център за чуждестранни и местни туристи въпреки нарасналото напрежение на Корейския полуостров през последните години.
Посетителите трябва да преминат през военен пропускателен пункт на път за кафенето на Starbucks, въпреки че то се намира в по-непознат и по-слабо милитаризиран район от по-популярните туристически места по границата като селището Пханмунджом, където е подписано примирието за прекратяване на Корейската война.
Река, определена като „неутрални води“, тече между обсерваторията и граничния град Каепунг в КНДР, само на 1,4 км разстояние. В ясен ден обитателите на севернокорейските села могат да бъдат видени през телескопите на обсерваторията.
Технически Северна и Южна Корея все още са във война след тригодишния конфликт, който завърши с примирие през 1953 г. Мирен договор така и не е подписан.
През последните месеци напрежението нараства поради балони с боклук, изпратени от Северна Корея, които според Пхенян са отговор на балоните, пренасящи листовки срещу режима, които активисти в Южна Корея изпращат.
Миналия месец Пхенян врзиви пътища, свързващи двете Кореи, и железопътни линии от своята страна на границата, а Сеул предупреди КНДР, че употреба на ядрени оръжия ще сложи край на севернокорейския режим.
През последните десетилетия Северна Корея преживя сериозен недостиг на храна, включително глад през 90-те години на миналия век, често задълбочаван от природни бедствия като наводнения, които нанасяха щети на реколтата.
Starbucks, със световното си признание, може да промени „мръсния и потискащ“ образ на граничния район, заяви кметът на Гимпо Ким Бюн-су. „Сега това място може да се превърне във важна туристическа дестинация за сигурност и мир, която може да бъде смятана за млада, светла и топла и да привлече световно внимание“, допълни Ким пред репортери.
Starbucks има 1980 заведения в Южна Корея към третото тримесечие на 2024 г., сочат данни на SCK Company, която оперира кафенетата Starbucks в страната чрез договор за лиценз.
През 2021 г. Starbucks Corp продаде дела си в Starbucks Korea на Starbucks Coffee Korea Co, известна сега като SCK Company, и на Сингапурския държавен фонд GIC.