Световната уелнес индустрия е достигнала стойност от 6,32 трлн. долара през 2023 г., показва нов доклад на Global Wellness Institute (GWI), водеща индустриална група. Това е с 25% повече от 2019 г. и означава, че изпреварва както спортната, така и фармацевтичната индустрия.
„Растежът бе дори още по-силен, отколкото очаквахме“, коментира Катрин Джонсън, един от авторите на доклада Global Wellness Economy Monitor. Тя допълни, че представянето на уелнес индустрията е било подкрепено от фокуса върху здравето на хората след пандемията. Също така тенденции като застаряващо население, хронични болести и нарастващ фокус върху психичното здраве също помагат за растежа.
Впечатляващото число също така се дължи и на обширната дефиниция на GWI за уелнес - „активното предприемане на дейности, избори и начин на живот, които водят до състояние на холистично здраве“. Докладът следи разходите в 11 сектора, включително туризъм, недвижими имоти и обществено здраве.
Размерът на уелнес индустрията в трилиони долари по години. Графика: Bloomberg LP
За сравнение, от McKinsey & Co., които използват потребителските разходи в шест категории (включително по-добър сън и по-добро хранене например), изчисляват, че размерът на световната уелнес икономика е далеч по-скромните 1,8 трлн. долара през януари 2024 г.
Най-големият от разглежданите от GWI 11 сектора е този на грижите за личната хигиена и красота, който сам по себе си се оценява на 1,21 трлн. долара. Според метриките на доклада тази категория включва бизнеси като фризьорство, маникюр, сапуни и др.
„Изчисляваме доларите, които са похарчени за услуги и продукти“, коментира Офелия Йеунг, друг от авторите на доклада в разговор с Bloomberg преди публикуването му. „Много хора виждат тези продукти, които използват, и дейностите, които извършват, като грижа за себе си и уелнес. И все повече компании маркетират тези продукти като такива“, допълва тя.
Следващите по размер категории са здравословното хранене и отслабването в размер на 1,09 трлн. долара, следвани от физическата активност – 1,06 трлн. долара.
В доклада се посочва, че регионът с най-големи разходи на глава от населението е Северна Америка с 5768 долара на година на глава от населението спрямо 1794 долара за Европа, която е на второ място.
Най-бързо растящата категория е тази на уелнес недвижимите имоти – частни и обществени сгради, които подкрепят здравето на хората в тях – с общ размер на сегмента от 438,2 млрд. долара и среден темп на растеж 18,1%. Тук може да влиза всичко - от офиси с умни системи за филтриране на въздуха до фитнес зали със сауна и др.
„Има много стабилни доказателства, че физическата среда и социалната среда, в които живеем, са фундаментални за нашето здраве“, коментира Йеунг.
В същото време компаниите в хотелиерството и ресторантьорството (чийто сегмент докладът изчислява на 830 млрд. долара) стават все по-конкурентни с предложенията си на фона на растящата уелнес тенденция, като все по-голямата им популярност доказва готовността на потребителите да харчат за такива преживявания.
Siro, нова хотелска верига, собственост на компанията в луксозния сегмент Kerzner, отвори първия си уелнес хотел в Дубай по-рано тази година. Всичко – от спортното оборудване и закуските в хотелските стаи до фитнес залите – е посветено на здравето. Очаква се друг хотел от марката да отвори врати в Черна гора следващата година.
Снимка: Bloomberg LP
Хотел Emory в Лондон, който започна работа по-рано тази година, пък посвети четири етажа и 21,5 хил. кв. фута площ на уелнес клуба Surrenne, като членството струва повече от 10 хил. паунда (13 хил. долара) на година.
Други категории в доклада на GWI са общественото здраве, превенцията и персонализираната медицина – категория за 781 млрд. долара, както и традиционната и допълваща медицина, сегмент за 553 млрд. долара.
Най-малките категории са тези на спа сегмента – 137 млрд. долара, термални и минерални извори – 63 млрд. долара, както и уелнес на работното място (като програми за стимулиране на здравето на служителите като карти за фитнес и др.) с 51,8 млрд. долара. Докладът отбелязва, че числата отразяват и това, че има припокриване между категориите.
„След като веднъж уелнесът започне да прониква във вашите лични или потребителски ценности, той започва да оформя вашите потребителски решения и става все по-голям и по-голям дял от разходите ви“, казва Джонсън от GWI. Докладът прогнозира, че докато секторите продължават да се възстановяват от пандемията, уелнес икономиката може да достигне близо 6,8 трлн. долара до края на 2024 г.