„Защо политикът си донесъл стълба на дебата? За да бъде сигурен, че ще достигне нови висоти с обещанията си!“.
Поискайте изкуствен интелект (AI) да напише политически виц и горният е пример за това, което можете да получите.
Може и да не е достатъчно смешно, за да се представи на сцена пред публика, но това не означава, че няма място за AI в комедията.
Комедиантите все повече експериментират с технологията за писане на сценарии и обмисляне на идеи, като един от тях е Анести Данелис, разказва ВВС. По-рано тази година канадецът иска от популярния AI чатбот ChatGPT да му напише шоу програма.
Данелис изпълнява на сцена резултата със заглавие Artificially Intelligent цяло лято, включително на фестивала Edinburgh Festival Fringe този месец.
„Играх си с ChatGPT и резултатите, които ми даде, бяха ужасно забавни и си помислих „може би има шоу в това?“, споделя Данелис.
Въпреки някои недодялани шеги той казва, че инструментът е бил полезен за генериране на идеи.
„Поисках да ми „напише пет песни за бисексуалните дилеми“ или какво е „да бъдеш дете имигрант“ и [инструментът] ми даде идеи, за които никога не бих се сетил“, добавя той.
Макар да използва технологията, за да напише части от сценария, шоуто на Анести разчита много на начина, по който той го представя. По време на представлението комикът превключва от клавиатура на китара, за да изнася песни и монолози. Има силно взаимодействие с публиката, включително серенада за някой с песен, написана от ChatGPT.
Размишлявайки върху опита, Анести казва: „По време на процеса научих, че човешката креативност не може да бъде възпроизведена или заменена и в крайна сметка около 20% от шоуто е чист AI, а останалите 80% са смесица“.
Наскоро публикувано проучване от University of Southern California установява, че генерираните от AI шеги превъзхождат тези, създадени от хора. Не всички обаче са съгласни с това и смятат, че намесата на AI все още се усеща.
Да разсмиваш публиката е голям бизнес и през последното десетилетие пазарът на стендъп комедията в САЩ почти се е утроил по отношение на общата стойност на продадените билети. Това сочат данни на изданието Pollstar, което следи сектора с представления на живо. В тях се казва, че продажбите на билети за комедийни шоута в САЩ са достигнали 900 млн. долара през 2023 г. спрямо 371 млн. долара през 2012 г.
В същото време отделно проучване миналия месец твърди, че комедийните шоута на живо сега струват повече от 1 млрд. паунда годишно за британската икономика. Тази цифра включва не само продажбите на билети, но и приходите от комедийни зали и фестивали, както и положителното въздействие върху по-широките местни икономики.
Американската комедиантка Вив Форд също участва на фестивала Edinburgh Festival Fringe този месец.
Нейното шоу се нарича „No Kids On The Blockchain“ и описва времето, когато живее с „14 братя, обичащи технологиите и крипто [валутите], в Сан Франциско“.
Въпреки че сама е написала шоуто програмата, тя обяснява, че е тествала материала си в ChatGPT.
„Ще напиша „хей, тази шега смешна ли е?“. И ако отговори „смешна е“, честно казано, тя не се харесва на публиката“, казва Вив. „Но ако отговори, че шегата е „обидна“, тя се справятолкова добре“.
„Понякога ChatGPT ще каже „шегата е добра, но може да се поработи още“ и в този случай я захвърлям и започвам отначало“, добавя тя.
Вив знае, че много хора няма да прегърнат толкова топло изкуствения интелект в изкуството. Това е възглед, който тя е възприемала, докато не заживява в Сан Франциско, където са базирани толкова много технологични фирми.
„Силно наясно съм, че единствената причина да мисля по този начин е заради четиригодишното ми индоктриниране в училището в Сан Франциско“, казва тя. „Разбрах, че изкуственият интелект може да бъде вашето оръжие, точно както Google може да бъде вашето оръжие. Ако знаете как да използвате AI правилно, вие сте неудържими”.
Не всеки в света на комедията обаче има желание да опита AI, включително австралийско-филипинския комик Джеймс Роке. Той казва, че това не отговаря на неговия подход към хумора.
„Моето убеждение и етос е, че най-добрата комедия е тази, която е дълбоко човешка и уязвима, а AI не би могъл да направи това“, казва той.
Роке също участва в Единбург този месец и смята, че публиката ще забележи, ако други комедианти използват AI. „Те могат да надушат, когато нещо не е автентично“, казва той.
„Така че, ако не сте го създали, мисля, че публиката е достатъчно умна и емоционално интелигентна, за да знае, че нещо не е наред в шоуто“, добавя той.
Може ли AI да бъде бъдещето на комедията? Никой не може да бъде сигурен.
Въпреки че написва по-голямата част от настоящото си шоу с AI, Анести Данелис не е убеден, че би го направил отново. Той също има притеснения за следващото поколение комици, които може да разчитат на него.
„Мисля, че опасното при AI е, че може да бъде патерица“, обяснява той.
„Ако сте утвърден комик, който познава гласа си, AI дава добри съвети. Но когато сте нов комик и все още нямате този глас, трябва да се научите без AI“, добавя той. „В противен случай едно поколение комедианти ще казва едни и същи повтарящи се, пречистени неща“.