IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пивоварите търсят възможности за растеж в Близкия изток с безалкохолни бири

За момента търсенето на безалкохолна бира е съсредоточено основно сред гостите на хотели и западни ресторанти

09:09 | 24.08.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Египтянинът Мохамад Абделазем (35 г.) не пие алкохол. Но пие три-четири кенчета безалкохолни бири Moussy и Fayrouz на ден, пише Ройтерс.

Пивоварни, сред които Carlsberg и Anheuser-Busch InBev, казват, че в Близкия изток и Северна Африка нараства интересът към такива безалкохолни бири и това създава добри възможности в регион, в който потреблението на алкохол е сред най-ниските в света.

Журналист на Ройтерс е разговарял с египетски потребители, купувачи или собственици на кафенета, включително Абделазем, които са заявили, че те или клиентите им неотдавна са преминали към безалкохолни бири, отказвайки се от американски марки безалкохолни като Pepsi и Coca-Cola, тъй като смятат, че те подкрепят Израел и бомбардировките му на палестинските територии.

PepsiCo, която придоби базираната в Израел SodaStream през 2018 г., и Coca-Cola не са отговорили на молба за коментар.

Според някои ръководители в индустрията в момента тече и по-широка промяна във вкусовете на потребителите.

AB InBev отчита ръст на търсенето на безалкохолни бири сред местните жители в някои страни от Близкия изток, включително Саудитска Арабия, казва Джейсън Уорнър, главен изпълнителен директор на компанията за Европа и Близкия изток. Търсенето от страна на туристи и чужденци също се увеличава.

AB InBev пусна най-известната си безалкохолна бира Corona Cero в Саудитска Арабия през първото тримесечие. След като обяви планираното пускане на бирата през септември 2023 г., Брайън Перкинс, ръководител на AB InBev за Западна Европа, заяви, че Corona Cero предлагала „нови граници за растеж и изграждане на бранд на растящи пазари“.

Абделазем, който е изследовател в областта на генетиката, казва, че пиел седем-осем кенчета Pepsi или Coca-Cola всеки ден, но се притеснявал от последиците за здравето му. Той смята, че напитки като Moussy на Carlsberg са полезни за храносмилателната система и предотвратяват камъни в бъбреците и допълва, че сега цялото му семейство е направило прехода.

„Честно казано, харесва ни дори повече предвид ползите от нея за здравето“, отбелязва Абделазем.

Moussy се произвежда чрез избягване на алкохолната ферментация вместо чрез премахване на алкохолното съдържание след това, както е обичайно при много безалкохолни бири. Carlsberg определя Moussy като безалкохолна бира, въпреки че я продава като малцова напитка в Египет, където се продава от 30 години.

Макар Carlsberg да твърди, че бирите с нулево съдържание на алкохол представляват добра възможност в Близкия изток и Северна Африка, те едва ли ще допринесат значително за приходите на компанията в скоро време.

„От гледна точка на културата ще е нужно известно време хората да свикнат с понятието, че това е бира“, каза главният изпълнителен директор на компанията Джейкъб Ааруп-Андерсен в интервю за Ройтерс по-рано тази година.

Екипите на Carlsberg работят по развиването на пазарите в региона, но това е дългосрочно начинание, допълва той.

AB InBev е съсредоточена върху засилването на привлекателността си за съществуващи потребители на бира, които в момента движат продажбите на безалкохолна бира в света, казват ръководители на компанията.

Тя счита, че търсенето на безалкохолна бира в Близкия изток е съсредоточено основно в международни обекти като хотели и западни ресторанти. Макар че тенденциите в космополитните градове обичайно се разпространяват с течение на времето, AB InBev няма планове да се опита да увеличи популярността ѝ, казва Уорнър.

Нетните приходи на Heineken са нараснали с 40% в Египет през първото полугодие на тази година, отчасти благодарение на продажбите на Fayrouz. Компанията не води статистика за резултатите си страна по страна и е отказала да предостави допълнителни подробности.

„Повратен период“

Безалкохолните бири остават малка част от приходите на пивоварните, но имат все по-централно място в стратегията им, тъй като предлагат растеж. До момента той се случва благодарение на разширяването на възможностите за съществуващите потребители да пийнат различни марки бира, например по време на работни обяди.

Но коментарите на ръководителите показват възможностите за безалкохолните бири да наберат нови клиенти в страни с голямо население, в които пивоварните все още почти не са проникнали до момента.

Макар че всички пивоварни оперират в Близкия изток и Северна Африка, техните продажби на бири в много страни са съсредоточени върху нишов пазар на туристи и чужденци, който расте с увеличаването на туризма.

За сметка на това марки като Moussy на Carlsberg и Fayrouz на Heineken се прицелват в местното население.

Carlsberg започна местното производство на Moussy в Египет през 2023 г. и също така изгради местен снабдителен център в Джеда, Саудитска Арабия, където Moussy и друга марка на Carlsberg, Holsten, държат над 50% от пазара на безалкохолна бира.

Тя разработи нови вкусове, включително лимон и мента, които са популярни в региона.

„Намираме се в повратен период в Близкия изток, където местните предпочитания и стремежи се променят бързо“, коментира Александър Хауберг-Йенсен, вицепрезидент за Близкия изток в Carlsberg.

Пивоварната, която продава безалкохолни напитки освен бири, планира да разшири портфейла си и да включи и други безалкохолни бири, отбелязва той.

Главният маркетингов директор на AB InBev Марсел Маркондес коментира, че компанията не полага конкретни усилия за растеж на пазарите в Близкия изток, които не са приоритет и на които тя не се рекламира.

Пивоварната работи, за да се увери, че има наличен продукт, който да отговори на търсенето и да предостави на партньорите инструменти да сервират добре напитките си, отбелязва Уорнър.

Културни бариери

Дори индиректните реклами на алкохол са забранени в страните от Персийския залив, включително Обединените арабски емирства, и не е ясно дали рекламирането на безалкохолна версия на иначе алкохолна марка ще бъде класифицирана като алкохол, казва Дейвид Ятис, партньор и ръководител на отдела за цифрови технологии и данни в правната кантора Al Tamimi & Company.

Компаниите ще трябва да се консултират внимателно с властите, за да разберат какъв маркетинг, ако има такъв, е позволен и дори тогава рискуват да обидят консервативните потребители, допълва той.

Значителна културна промяна може да дойде след поколения, казва Лорънс Уят, анализатор в Barclays, и допълва, че познаването на бранда и стремежът към умереност, които тласкат нагоре продажбите на безалкохолна бира в другите страни, не съществуват в региони, където повечето хора не пият.

„Не съм затаил дъх“, казва той.

В някои страни безалкохолните бири постигат ръст по различни причини като в Египет, където се смята, че те са добри за храносмилането, казва Александра Молокова, анализатор в компанията за пазарни изследвания Euromonitor International.

Това представлява добра възможност за пивоварните, но те трябва да приспособят стратегиите си и цените, за да отразяват различните мотиви, допълва Сузи Голдспинк, ръководител на отдела за анализи на безалкохолните и нискоалкохолните напитки в компанията за анализи IWSR.

Повечето клиенти в региона биха пили иначе безалкохолни или горещи напитки, които са далеч по-евтини от алкохолните бири, коментира тя и допълва, че добре известни марки като Moussy са в по-силната позиция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:09 | 24.08.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още