Трусовете покрай сезона на отчетите в европейския луксозен сегмент показват, че дори и най-силните компании са уязвими от намалените разходи на китайските потребители.
Преди разочароващите данни за представянето на LVMH тази седмица, можеше да се каже, че забавянето е проблем предимно на компании със затруднения с мениджмънта и бранда, като това, което предизвика предупреждения за печалбите на Burberry Group, Hugo Boss и последно на Kering.
Акциите на собственика на Gucci се сринаха в четвъртък, след като компанията съобщи, че повтарящите се оперативни приходи – ключов показател за печалбата – може да намалеят с около 30% през втората половина на годината на годишна основа. Сравнимите приходи в Gucci пък са намалели с 19% през второто тримесечие, което е над понижението, очаквано от анализаторите.
Но лошото представяне на LVMH предизвика силен спад на френския пазар и разби на пух и прах последното останало доволство у инвеститорите, разчитащи на гиганта да съживи подема в сектора.
Флавио Середа от GAM UK нарича 2024 година на „детоксикация“ за луксозния сектор след мащабния ръст, който генерира сектора по време на пандемията. „Предизвикателна година е“, коментира инвестиционният мениджър. „Трябва да си напишете домашното много, много внимателно“, допълва той.
Повечето акции в луксозния сегмент се представят по-зле от широкия европейски пазар тази година. Графика: Bloomberg LP
Група акции на луксозни компании предизвикаха сравнение с технологичните мастодонти на Wall Street заради способността им да носят бърз растеж и да устояват на настроенията на икономиката. Тези сравнения сега изглеждат доста неподходящи.
Покупателната сила на китайските потребители се превърна от живителната сила на сектора в източник на тревоги. Въпреки че постпандемичният период бе характерен с щедрите покупки на луксозни стоки след края на блокадите, проблемите на китайската икономика ограничиха разходите, връщайки търсенето към по-обичайните му нива. Продажбите на LVMH в региона, включващ Китай, намаляха с 14% през второто тримесечие.
Дори Richemont, за която се смята, че е имунизирана благодарение на марките си като Cartier и Van Cleef & Arpels, бе ударена от 27% спад на продажбите в Китай през тримесечието, като подразделението за часовници отчете спад от 13%.
Тенденцията е дори още по-лоша за по-зле представящите се компании, които се опитват да съживят представянето в сравнение с тези с по-лоялна – и често по-заможна – потребителска база. Рискът е, че отслабеният пазар на луксозни стоки оставя всички без най-големите играчи изложени на продължителен спад.
Въпреки това има някои лъчове надежда. Италианският производител на кашмирени продукти Brunello Cucinelli SpA засега показва способност да устои на трудните условия. Очаква се в четвъртък отчетът на Hermes, която също се радва на заможни клиенти. Китайските туристи в същото време продължават да харчат, докато пътуват в чужбина.
За инвеститорите с по-дългосрочен поглед пониженията на пазара извеждат оценките на компаниите на малко по-апетитни нива. Анализаторката на Bank of America Corp. Ашли Уолас заяви, че поевтиняването на акциите на LVMH заради отчета представлява „привлекателна възможност за покупки“.
„Важно е да не загубим от поглед голямата картина“, допълва тя.