IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Западът се чуди какво да прави с иззетите яхти на руските олигарси

Лодки за стотици милиони долари са блокирани на пристанищата, а разходите за поддържането им се трупат

13:12 | 21.07.24 г. 1
Автор - снимка
Създател
Една от яхтите на Абрамович, която избега арест. Снимка: Bloomberg LP
Една от яхтите на Абрамович, която избега арест. Снимка: Bloomberg LP

В началото на пълномащабната война в Украйна Западът наложи редица санкции срещу юридически лица и срещу олигарсите, свъразни с Владимир Путин, в опит да бъде оказан натиск върху вътрешния кръг на руския президент и сложен край на бойните действия, пише в коментар Financial Times. Някога кадрите с блокираните свръхлуксозни яхти, чиято цена понякога надхвърля няколко стотици милиони долари, бяха сочени като триумф за западните държави, а самият министър на транспорта на Великобритания Грант Шапс, който по-късно оглави Министерството на отбраната, водеше една от операциите в Лондон.

Някои от олигарсите успяха да "спасят" яхтите си - например Роман Абрамович изпрати двете си суперлуксозни лодки, едната от които притежава и система за противовъздушна отбрана, към Турция и до днес те не са иззети от властите.

Месеците минават, войната е още далеч от своя край и разходите за поддръжката на луксозните активи - яхти, имения, частни самолети и лимузини, повдигат все повече въпроса какво да се прави със замразените активи на олигарсите. За Запада решението на този казус ще е истински тест как работят санкциите срещу Русия, посочва още FT.

Адвокатите на руснаците, засегнати от санкциите, наричат изземването на активите "модерно пиратство". И водят съдебни битки за премахване на санкциите.

Един от примерите какви главоболия предизвикват замразените активи на руснаците е яхтата"Амадеа", блокирана от американските власти във Фиджи през 2022 година. Според данни от регистъра лодката е върхът на кича - на борда ѝ има пиано с 24-каратови златни педали, басейн със сцена за DJ партита и т.н. На борда бяха открити рисунки на Микеланджело и яйце на Фаберже, за което по-късно се разбра, че е имитация.

Яхтата беше прехвърлена от Фиджи в Сан Диего, а престоят ѝ коства 9 млн. долара годишно, които се плащат от властите в САЩ. FT отбелязва, че яхти като "Амадеа" имат високи разходи за поддържане - за престоя в пристанищата, за периодичното почистване на корпуса и двигателите, заплатите на персонала, които трябва да бъдат платени, за да запазят стойността си.

18 млн. евро пък струва поддържането на една от най-големите яхти в света - собственос тна Андрей Мелниченко,  която се намира в пристанището в Триест. Адвокатите на Мелниченко коментират, че той не е собственик на яхтата. Контролът върху нея е на фонд, който няма връзка с него.

Собственик на яхтата "Амадеа" е роденият в Дагестан Сюлейман Керимов, чийто бизнес е свръзан с добив на злато. Оттогава той отхвърля връзки с режима на Путин и  настоява санкциите срещу него да бъдат отменени. Властите в САЩ пък опитват да продадат яхтата, за да не плащат разходите за поддръжката. Но се изправят пред друг проблем - как да докажат собствеността.

Собствеността на яхтите често те се управлява от фондове, за които е трудно да се проследи чии са. Министерството на правосъдието има доста доказателства, "Амадеа" е собственост на Керимов, за това, сочейки разходите, които прави семейството му за поддържането на яхтата и заявките за ремонти, правени от децата му.

В опит да бъде спасена яхтата в САЩ се появи друг руски олигарх - Едуард Худайнатов, бивш ръководител на "Роснефт", който заяви, че той е собственик на "Амадеа" и поиска да си я  прибере, защото срещу него няма наложени санкции. Сагата около притежаваните от Худайнатов яхти се  заплита още повече, когато се появиха документи, че мистериозната "Шехерезада" е негова, което обаче той отрича.

"Шехерезада" е една от най-дългите яхти в света. Стойността ѝ се оценява на 700 млн. долара и в момента е задържана от властите в Тоскана. Според организацията  на Алексей Навални лодката е собственост на самия Владимир Путин, посочвайки че екипажът е съставен от агенти на ФСБ.

Има риск и от физически нападения над тези яхти - иззетата в Испания  лодка на Александър Михеев, ръководител на оръжейната компания "Рособоронекспорт", яхта за малко да бъде потопена от украински механик, който е бил част от екипажа.

Властите в Лондон пък се опасяват, че блокираната на пристанището на Канари Уорф яхта Phi може да създаде реална опасност за района. На борда ѝ има 60 хил. литра дизел и ако противопожарната система се повреди, това може да се окаже много опасно и за околната среда и при пожар.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:14 | 21.07.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Lifestyle виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 0
zelka007
преди 42 минути
накарайте ги да си ги купят отново и дайте парите на украинците ... :))) ... нали сега в Азия печелят в пъти повече ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още