Постапандемичният ръст на световните продажби на луксозни чанти, обувки и облекла върви към застой тази година на фона на творчески кризи и ценови увеличения, докато марките изместват фокуса си към най-харчещите потребители, показа ново проучване на консултантската компания Bain.
Bain прогнозира нулев растеж на световните продажби на луксозни стоки през 2024 г. след лек спад през първото тримесечие, показва проучването, поръчано от асоциация Altagamma. Консултантската компания се позовава на политическата несигурност по време на годината с президентски избори в САЩ, както и на икономическата несигурност в Китай, която доведе до феномена да се вменява вина заради покупката на луксозни стоки, съобщава Associated Press.
Отвъд социално-икономическите фактори и засилващите се геополитически напрежения, забавянето е отчасти и „самопричинено“, коментира партньорът в Bain Клаудия Даприцио.
Тя посочва „творческа криза“ в сектора, докато няколко големи модни къщи сменят творческите си директори, както и нов фокус върху супербогатите потребители за сметка на амбициозната средна класа и представители на поколението Z (родените между 1995 и 2010 г.), които стояха зад растежа преди пандемията.
„Има липса на яснота за много от тези брандове. Те правят опити да се възвърнат фокуса. Пет-шест големи бранда преминават през пълна промяна. Това не помага за цялостното вълнение“, казва Даприцио. „Това е индустрия, водена от предлагането. Когато марките наистина отговарят на нуждите на клиента, той обикновено реагира бързо“.
Тя казва, че са нужни някои „настройки“ на стратегиите и ценовите точки, добавяйки, че „не можеш да растеш без средна класа и по-млади поколения“.
Сред големите модни къщи Gucci и Moschino направиха дебюти на подиума с новите си творчески насоки, а първата колекция на Valentino при новия творчески директор ще бъде представена през септември. Тази позиция в Chanel в момента е празна, след като титулярът подаде оставка по-рано този месец.
Даприцио казва, че брандовете се фокусират и върху приблизително 6 млн. до 8 млн. потребители на върха на пирамидата, докато търсят по-добри маржове на печалбата. В същото време има по-малко „подмладяване“ в предложенията.
Стръмните ценови повишения на продукти, които не показват значителни иновации и усещането е като за нещо вече виждано, оставят потребителите „разстроени и озадачени“.
Прогнозите за липсата на растеж на глобалните продажби на луксозни стоки следват засилен ръст след пандемията, при който продажбите през периода 2021-2023 г. скочиха с 24% спрямо 2019 г.
Миналата година продажбите на лични луксозни стоки се увеличиха с 4% до 362 млн. евро спрямо 349 млрд. евро през 2022 г., до голяма степен благодарение на съживяването на американския и китайския туризъм в Европа, подхранващ покупките. Като се добавят луксозните пътувания, изящното изкуство, автомобилите и яхтите, огромният световен пазар на луксозни стоки се разшири до 1,5 трлн. долара миналата година – подчертавайки тенденция към насочване към изживявания за сметка на физическите стоки.