IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Може ли да се предпазим от консуматорското потребление

За превенция на безразсъдни харчове трябва да се създадат правилните навици, съветва Краси Гешева, психолог, организационен консултант и лайф коуч

16:05 | 22.04.24 г. 1

Онлайн търговците прилагат различни психологически трикове, които ни карат да потребяваме повече продукти. За превенция на безразсъдни харчове трябва да се създадат правилните навици. Това съветва в  новата рубрика "Бизнес психология" на предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Краси Гешева, психолог, организационен консултант и лайф коуч.

„В електронната търговия има много методи за привличане на клиенти и стимулирането на покупка на продукти. Хората често вземат решения на подсъзнателно ниво дали да купят даден продукт“, обясни тя.

Психологът посочи, че сайтовете използват метода на социалното доказателство, при който платформите показват, че голям брой хора разглеждат даден артикул и това създава „неотложност“ у хората, които искат да закупят продукт на изгодна цена.

По думите на Гешева друг такъв метод е кръстосаната продажба, при който след добавяне на даден артикул в количката, сайтовете предлагат допълнителен продукт, който си подхожда с предишния. Този тип практики могат да се използват и по некоректен начин, но при коректна употреба могат да донесат много ползи за продавачите.

Тя посочи, че човек е ненаситен и потребява стоки, дори и да не му трябват. Според нея това може да е признак за лошо емоционално състояние, тъй като новите покупки помагат за отделянето на различни вещества в мозъка, които стимулират и създават временно вълнение при хората.

„Финансовата грамотност е много важна. Има различни методи човек да е информиран и да знае от какво има нужда и дали някой не се опитва да му пробута нещо, от което няма нужда. Черният петък работи по този начин – имаме групово пазаруване и много стоки се предлагат на много хора, но с лимитирана наличност и по-ниска цена“, даде пример психологът. И добави, че празниците също създават у хората склонност за по-големи харчове, като често се закупуват почивки, които са по-скъпи в празничния период. Според Краси Гешева тези екскурзии могат да се направят в друго време от годината и тогава това не би било възприето като специално от хората.

По какъв начин се използват рекламните трикове с купони за отстъпка и клубни членства? Как да прилагаме себеконтрол при пазаруването? Може ли да прилагаме полезната практика при избор на голям брой артикули да изчакаме три дни за покупката? Как влияят на психиката ни промоциите на сайтове като Shein и Temu? Има ли разлика между пазаруването на жените и мъжете? Ще успее ли грижата за околната среда да повлияе на консуматорското поведение?

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:05 | 22.04.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

1
rate up comment 4 rate down comment 1
Ckъcaнa_Ушaнka
преди 7 месеца
Абе не че нещо ама нали сме си неграмотни некъдрници некои тука: кво е това животно "лайф коуч" ? Нещо като koч който обича да си лафи ли? мБмхихи...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още