За по-малко от месец близо 2000 души са подали заявление за вписване в регистъра за хазартно уязвимите лица у нас, от началото на годината те са над 8100, а от възобновяването на регистъра през 2022 г. има регистрирани почти 36 хиляди души, като това са само хората, които са си признали, че имат проблем и се опитват да направят нещо за него. Това коментира д-р Десислава Безинска-Шеинкова, специалист по хазартни зависимости, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
"Всяка държава си има нейна специфична регулация за хазарта и рекламите свързани с него, но най-често те са или забранени, или силно ограничени, за разлика от България", разясни Шеинкова. В САЩ залагат на обособяването на специални места за хазарт като Лас Вегас и Атлантик сити. Гостът смята, че обособяването на подобна локация за хазарт у нас би помогнало в ограничаването на зависимостта, тъй като на подобни места се изисква определен дрескод или минимална сума за игра.
Според специалиста трябва да се насочат усилия от страна на властите за ограничаване на рекламата за хазарт, тъй като тя е способ за манипулация на потребителя. Въпросът е дали известните личности, участващи в тези реклами, си дават сметка, че промотирането на хазарта е пагубно за играещите.
„Държавните политики трябва да са насочени към намаляване на рекламата за хазарт и работа с цел превенция, особено сред младите и децата, като им се покаже вредите“, посочи Шеинкова. Тя обясни, че България е рядък случай на държава, в която рекламите на хазарт са толкова агресивни, като това дава сигнал за предстоящо развитие на сектора. Според нея трябва да има по-силен контрол върху това хора под 18 години да не влизат в игрални зали и казина, както и да има по-сериозна верификация в сайтовете.
„Рекламата за хазарт е способ за манипулация, като се внушава на потребителя, че играейки ще задоволят своите нужди и ще се почувстват добре. В условия на финансова нестабилност хората прибягват към опити за бързо набавяне на пари“, обясни събеседникът. Обещанията в рекламите често идват от известни хора, участващи в тях, но специалистът подчерта, че известните личности, участващи в рекламите, не си правят добра услуга, когато участват в подобен тип реклами, заради недоволството, което се генерира.
Причините за хазартната зависимост са на физиологично и психологическо ниво. Те могат да са свързани с хормонален дисбаланс и нуждата за задоволяване на допаминовия глад, както и повишаване на адреналина, обясни експертът.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.