IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

За производителите на играчки отдръпването от Китай изобщо не е детска игра

Големият проблем е, че Индия и Виетнам не могат да се мерят с Китай по ефективност

21:26 | 15.01.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

„Лесно ли е да се отдръпнете от континентален Китай? Не, не е. Това важи двойно повече за играчките“, коментира Крис Роджърс от S&P Global Market Intelligence. „По-сложно е, защото те са силно сезонни – вие молите партньор да пази инвентара през по-голямата част от годината. Производителите на играчки също така трябва да са двойно по-стриктни по отношение на безопасността, снабдяването и гарантирането, че с работниците се отнасят добре“.

Докато минималната работна заплата в Китай варира между 1420 и 2690 юана (198,52-376,08 долара) на месец, неквалифицираните и полуквалифицираните работници в Индия могат да получават между 9000 и 15 хил. рупии (108,04-180,06 долара) месечно, сочат данни на централната банка.

Но постигането на доставки от други страни може да отнеме 18 месеца, ако една компания купува продукт от производител по договор, и до три години, ако фирмата изгражда нова фабрика от нулата, казва Роджърс.

Играчките, които ще бъдат продавани есента, започват да се произвеждат през май, а след това се съхраняват или изпращат.

„По-разумна цена“

Hasbro започна да обръща внимание на силната си зависимост от Китай като оперативен риск още в годишния си доклад за 2018 г., докато Mattel се отдръпва постепенно от Китай от 2007 г., когато трябваше да изтегли милиони играчки, замърсени с оловна боя. Усилията в цялата индустрия се увеличиха след пандемията.

Hasbro не е отговорила на запитването за коментар, а Mattel е отказала да коментира въпроса.

Спираловидното повишаване на китайските заплати помага за ръста на цените на играчките. Във Великобритания например цените са нараснали с около 8% през първите шест месеца на 2022 г.,сочат данни на Circana. Рискът за потребителите е, че цените ще продължат да растат рязко, ако производителите не могат да намалят разходите, премествайки се в по-евтини производствени центрове.

Въпреки че митата на САЩ върху китайските играчки в момента са незначителни, това също може да се промени, тъй като някои републиканци призовават за отмяна на статута на „постоянни нормални търговски отношения“ с Китай. Подобен ход може да повиши цените на играчките в САЩ с повече от една пета, твърди Националната ритейл федерация.

„Всички търсим начин да намалим риска от Китай“, коментира Ник Олдридж, управляващ директор в Bandai UK, която е производител на Tamagotchi. „Разходите за суровини се повишиха много в Китай, а ние търсим места, където бихме могли да получим по-разумна цена“.

MGA Entertainment, която произвежда куклите Bratz, е открила, че инфраструктурата извън Китай е пречка пред диверсифицирането на производството в страни като Индия и Виетнам, въпреки че износът на компанията от Китай е спаднала през последния празничен сезон спрямо година по-рано.

Индия отговаря само за 1% от вноса на играчки в САЩ и ЕС през последните пет години, сочат данните на Panjiva.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:26 | 15.01.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още