„Лесно ли е да се отдръпнете от континентален Китай? Не, не е. Това важи двойно повече за играчките“, коментира Крис Роджърс от S&P Global Market Intelligence. „По-сложно е, защото те са силно сезонни – вие молите партньор да пази инвентара през по-голямата част от годината. Производителите на играчки също така трябва да са двойно по-стриктни по отношение на безопасността, снабдяването и гарантирането, че с работниците се отнасят добре“.
Докато минималната работна заплата в Китай варира между 1420 и 2690 юана (198,52-376,08 долара) на месец, неквалифицираните и полуквалифицираните работници в Индия могат да получават между 9000 и 15 хил. рупии (108,04-180,06 долара) месечно, сочат данни на централната банка.
Но постигането на доставки от други страни може да отнеме 18 месеца, ако една компания купува продукт от производител по договор, и до три години, ако фирмата изгражда нова фабрика от нулата, казва Роджърс.
Играчките, които ще бъдат продавани есента, започват да се произвеждат през май, а след това се съхраняват или изпращат.
„По-разумна цена“
Hasbro започна да обръща внимание на силната си зависимост от Китай като оперативен риск още в годишния си доклад за 2018 г., докато Mattel се отдръпва постепенно от Китай от 2007 г., когато трябваше да изтегли милиони играчки, замърсени с оловна боя. Усилията в цялата индустрия се увеличиха след пандемията.
Hasbro не е отговорила на запитването за коментар, а Mattel е отказала да коментира въпроса.
Спираловидното повишаване на китайските заплати помага за ръста на цените на играчките. Във Великобритания например цените са нараснали с около 8% през първите шест месеца на 2022 г.,сочат данни на Circana. Рискът за потребителите е, че цените ще продължат да растат рязко, ако производителите не могат да намалят разходите, премествайки се в по-евтини производствени центрове.
Въпреки че митата на САЩ върху китайските играчки в момента са незначителни, това също може да се промени, тъй като някои републиканци призовават за отмяна на статута на „постоянни нормални търговски отношения“ с Китай. Подобен ход може да повиши цените на играчките в САЩ с повече от една пета, твърди Националната ритейл федерация.
„Всички търсим начин да намалим риска от Китай“, коментира Ник Олдридж, управляващ директор в Bandai UK, която е производител на Tamagotchi. „Разходите за суровини се повишиха много в Китай, а ние търсим места, където бихме могли да получим по-разумна цена“.
MGA Entertainment, която произвежда куклите Bratz, е открила, че инфраструктурата извън Китай е пречка пред диверсифицирането на производството в страни като Индия и Виетнам, въпреки че износът на компанията от Китай е спаднала през последния празничен сезон спрямо година по-рано.
Индия отговаря само за 1% от вноса на играчки в САЩ и ЕС през последните пет години, сочат данните на Panjiva.