Производителите на играчки, борещи се с нарастващите разходи в Китай, не намират лесни възможности, когато става въпрос за преместване на производството им в по-евтини центрове другаде, пише Ройтерс.
Преди шест години гигантът Hasbro се свързва с индийския доставчик на стоки за дълготрайна употреба и за аерокосмическата промишленост Aequs с идеята да го ползва като подизпълнител.
„Попитаха ни дали можем да влезем в производството на играчки, защото търсят да прехвърлят продукти на стойност милиони долари от Китай в Индия“, разказва Рохит Хегде, ръководител на потребителските вертикали в Aequs. „Казахме: Стига да можем да създадем бизнес за поне 100 млн. долара в следващите няколко години, определено можем да инвестираме в него“.
Към днешна дата Aequs произвежда десетки видове играчки за Hasbro и други компании, включително Spin Master, в два от своите заводи в Белгаум, Индия.
Но Хегде и други производители признават, че Индия и други страни не могат да се мерят с Китай по ефективност, което ограничава усилията на компаниите да преминат към по-ниска база на разходите и повишава риска от по-високи цени на играчките в бъдеще, ако по-голямата част от производството остане в Китай.
„Ние нямаме пристанищните съоръжения (в Индия), които Китай има. Нямаме пътни съоръжения като тези в Китай. Те правят това в последните 30 години и техните нива на ефективност са много по-добри от нашите“, коментира Хегде.
И все пак за производителите на играчки, включително Hasbro и Mattel (производителят на Barbie), рисковете да разчитат на Китай за по-голямата част от производството си бяха подчертани от пандемията от Covid-19. Тогава китайските пристанища изпитваха затруднения в изнасянето на стоки и периодично бяха затваряни, оставяйки пратките блокирани.
Покачващите се разходи за труд в Китай вече карат производителите в различни индустрии да диверсифицират производството географски.
Доклад на Rhodium Group от миналия септември показа, че общите обявени американски и европейски инвестиции на зелено в Индия са се увеличили с 65 млрд. долара, или 400%, между 2021 и 2022 г., докато инвестициите в Китай са спаднали до малко под 20 млрд. долара през 2022 г. За сравнение пикът на последните беше през 2018 г. – 120 млрд. долара.
И все пак производителите на играчки срещат трудности да преместят производството, въпреки че други индустрии успяват.
Към първите седем месеца на миналата година континентален Китай все още произвеждаше 79% от играчките, продавани в САЩ и Европа, спрямо 82% през 2019 г., сочат данните за вноса в САЩ и Европейския съюз, предоставени на Ройтерс от услугата за търговски данни Panjiva на S&P Global Market Intelligence.
За сравнение през 2019 г. континентален Китай отговаряше за 35% от вноса на облекло в САЩ и ЕС. Този дял беше намален до 30% към 31 юли миналата година, като Индия и Мексико се оказаха най-големите бенефициенти.