IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

За производителите на играчки отдръпването от Китай изобщо не е детска игра

Големият проблем е, че Индия и Виетнам не могат да се мерят с Китай по ефективност

21:26 | 15.01.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

Производителите на играчки, борещи се с нарастващите разходи в Китай, не намират лесни възможности, когато става въпрос за преместване на производството им в по-евтини центрове другаде, пише Ройтерс.

Преди шест години гигантът Hasbro се свързва с индийския доставчик на стоки за дълготрайна употреба и за аерокосмическата промишленост Aequs с идеята да го ползва като подизпълнител.

„Попитаха ни дали можем да влезем в производството на играчки, защото търсят да прехвърлят продукти на стойност милиони долари от Китай в Индия“, разказва Рохит Хегде, ръководител на потребителските вертикали в Aequs. „Казахме: Стига да можем да създадем бизнес за поне 100 млн. долара в следващите няколко години, определено можем да инвестираме в него“.

Към днешна дата Aequs произвежда десетки видове играчки за Hasbro и други компании, включително Spin Master, в два от своите заводи в Белгаум, Индия.

Но Хегде и други производители признават, че Индия и други страни не могат да се мерят с Китай по ефективност, което ограничава усилията на компаниите да преминат към по-ниска база на разходите и повишава риска от по-високи цени на играчките в бъдеще, ако по-голямата част от производството остане в Китай.

„Ние нямаме пристанищните съоръжения (в Индия), които Китай има. Нямаме пътни съоръжения като тези в Китай. Те правят това в последните 30 години и техните нива на ефективност са много по-добри от нашите“, коментира Хегде.

И все пак за производителите на играчки, включително Hasbro и Mattel (производителят на Barbie), рисковете да разчитат на Китай за по-голямата част от производството си бяха подчертани от пандемията от Covid-19. Тогава китайските пристанища изпитваха затруднения в изнасянето на стоки и периодично бяха затваряни, оставяйки пратките блокирани.

Покачващите се разходи за труд в Китай вече карат производителите в различни индустрии да диверсифицират производството географски.

Доклад на Rhodium Group от миналия септември показа, че общите обявени американски и европейски инвестиции на зелено в Индия са се увеличили с 65 млрд. долара, или 400%, между 2021 и 2022 г., докато инвестициите в Китай са спаднали до малко под 20 млрд. долара през 2022 г. За сравнение пикът на последните беше през 2018 г. – 120 млрд. долара.

И все пак производителите на играчки срещат трудности да преместят производството, въпреки че други индустрии успяват.

Към първите седем месеца на миналата година континентален Китай все още произвеждаше 79% от играчките, продавани в САЩ и Европа, спрямо 82% през 2019 г., сочат данните за вноса в САЩ и Европейския съюз, предоставени на Ройтерс от услугата за търговски данни Panjiva на S&P Global Market Intelligence.

За сравнение през 2019 г. континентален Китай отговаряше за 35% от вноса на облекло в САЩ и ЕС. Този дял беше намален до 30% към 31 юли миналата година, като Индия и Мексико се оказаха най-големите бенефициенти.

Последна актуализация: 21:26 | 15.01.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още