IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Изкуствени диаманти, създадени със соларна енергия - новият хит сред младите потребители

Изкуствено създадените диаманти са химически идентични на диамантите, често с по-малко несъвършенства

13:00 | 14.01.24 г.
Снимка: facebook.com/FentonAndCo/
Снимка: facebook.com/FentonAndCo/

Все повече млади хора по света се насочват лабораторно създадени диаманти, отразявайки нарастваща тенденция към по-устойчиви, етични и екологични избори, когато става въпрос за пазара на бижута.

Изкуствено създадените диаманти са химически идентични на диамантите, често с по-малко несъвършенства, но в миналото се смятаха за по-низши, синтетични заместители и се продаваха с отстъпки. Макар че продължават да струват по-малко, изкуствените диаманти стават все по-популярни, тъй като често избягват проблемите с нарушаването на човешките права при добиването, а и много от емисиите от традиционно добиваните скъпоценни камъни.

Преди десетилетие те бяха сравнително непознати в бижутерската индустрия, но сега формират една пета от продажбите на диаманти по стойност, показва анализ на специалист в диамантената индустрия Пол Зимниски. Произвеждани основно в Китай и Индия, изкуствените диаманти се създават с помощта на нагряване и натиск, без добив от мини. Процесът на създаване в лаборатория обаче изисква огромни количества енергия, затова „зелените“ характеристики на скъпоценните камъни зависят от енергията, която е използвана.

Диамантите на датската компания за бижута Pandora се създават с възобновяема енергия и се поставят в пръстени от рециклирано злато и сребро. Компанията казва, че шлифован и полиран диамант от един карат има въглероден отпечатък от приблизително 9,2 килограма, по-малко от една десета от въглеродните емисии за естествен диамант – 106,9 лг въз основа на изследване на Natural Diamond Council.

Диамантите изглежда не са изключение от нарастващите притеснения на по-младите потребители за това как се произвеждат продуктите. Около 75% от потребителите от поколение Z (родените от средата на 90-те до 2010 г. - бел.ред.) казват, че устойчивостта е по-важна за тях от марката, когато вземат решения за покупка, а 71% са готови да платят повече за устойчиви продукти. Това сочи проучване, проведено от First Insight и Baker Retailing Center към Wharton School на Университета на Пенсилвания.

През 2019 г. Лора Ламбърт основава Fenton, етична марка бижута, базирана в Лондон. Три години по-късно бившият изпълнителен директор в търговията на дребно започва да продава изкуствени диаманти, произведени във фабрика със соларна енергия в Гуджарат, Индия.

„Беше невероятно за нас. Имахме седемцифрен оборот през първата година. На този етап това почти може да бъде самостоятелен бизнес“, казва Ламбърт.

Тя казва, че според нейно собствено пазарно проучване в момента само около 5% от всички създадени в лаборатория диаманти се произвеждат с помощта на възобновяема енергия, а това е нещо, което клиентите ѝ искат.

Други марки също залагат на устойчивостта на отгледаните в лаборатория диаманти. Brilliant Earth, базирана в САЩ компания за бижута, продава изкуствени диаманти, произведени с възобновяема енергия, както и такива, при които улавянето на въглерод се използва за ограничаване на емисиите в производствения процес. Той се фокусира върху рекламата през TikTok и Instagram, насочвайки се към по-младите потребители.

Освен устойчивите си характеристики отгледаните в лаборатория диаманти стават все по-евтини. Преди пет години цената им е била само с 20% по-ниска от тази на добиваните диаманти, а сега е с 80% по-малко, посочва главният изпълнителен директор на Natural Diamond Council Дейвид Кели.

Цените на естествените диаманти също спадат. Референтната цена на Международната диамантена борса за добиваните камъни в момента е близо до най-ниските си нива от 2010 г., което е около половината от върха през март 2022 г., по данни на FactSet.

По-евтините алтернативи, отгледани в лаборатория, са една от причините за по-ниските цени на естествените диаманти, но има и други. Добиващите диаманти компании увеличиха производството си по време на пандемията, тъй като хората купуваха повече бижута по време на изолацията. Тази тенденция се обърна, когато затварянията приключиха, а потребителите се пренасочиха към почивки и коли.

Приходите на миннодобивните компании са спаднали рязко. De Beers, най-голямата компания за добив на диаманти в света, продава своите необработени диаманти в десет продажбени цикъла през годината. Обемът и качеството могат да варират, но са добър показател за апетита за естествени диаманти, както и за цените. През последния цикъл от 2023 г. De Beers е продала диаманти на стойност 130 млн. долара в сравнение с 417 млн. долара година по-рано.

Дъщерното дружество на De Beers Lightbox продава отгледани в лаборатория диаманти от 2018 г. насам. В края на миналата година тя приключи с теста си за годежни пръстени само след три месеца, но заяви, че ще продължи да продава продукти като отделни камъни и модни бижута. Компанията добави , че търговците на дребно ще трябва да продават двойно повече изкуствени диаманти на всеки две години само за да поддържат еднаква брутна печалба.

Междувременно марки като Pandora и Swarovski, които преди не се интересуваха от диаманти, сега използват изкуствени в своите модели. Приходите от изкуствени диаманти на Pandora са нараснали с 83% през четвъртото тримесечие до 100 млн. датски крони (14,6 млн. долара), с което общите приходи за 2023 г. достигат 300 млн. крони.

Някои луксозни марки обаче се отдръпват, което предполага, че масово произвежданите артикули противоречат на идеята за рядкост, върху която са изградени. LVMH казва, че оставя решенията на отделните модни къщи, а човек, близък до собственика на Cartier Richemont, твърди, че марката не е сигурна в устойчивите качества на отгледаните в лаборатория диаманти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:00 | 14.01.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още