Изпращаме година на храбри и вълнуващи придобивания в алкохолната индустрия, каза Ралица Скорчева, председател на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки "Спиритс България", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria. Gruppo Campari изненада света на алкохолните напитки и вдигна пулса на индустрията по много положителен начин със закупуването на конячната къща Courvoisier. Много рядко в алкохолната индустрия имаме година, в която две марки да бъдат купени - Courvoisier и водка "Финландия". И двете сделки са смели, храбри и вълнуващи, уточни още тя.
Освен Gruppo Campari купуват от Beam Suntory и аура, имидж, романтика. Конякът е напитка, която винаги е била свързвана с френския аристократизъм и тя носи много повече от стокооборот или просто продаване на марка алкохол. Те купуват дестилатите, производствените мощности, запазената марка и пазарите, на които Courvoisier в момента е представен, посочи гостът относно придобиването.
Courvoisier е марка с 200-годишна история. Тя е била марка при откриването на Айфеловата кула, където е била официалната напитка, посочи гостът.
По думите на Скорчева най-силните и най-големи пазари на коняк са в САЩ и в Азия.
Всички тези легендарни марки коняци намират своя пазар в Съединените американски щати и на азиатските пазари с фокус в Китай. За тях винаги "коняк" е била категорията, която демонстрира престиж и статус. Докато в Европа статус категорията е уиски, то в Китай това е конякът, обясни Скорчева. "Може би и в САЩ, и в Китай това е изконното им тление да се идентифицират с Франция и френския аристократизъм. За това и конякът е статус категорията", посочи събеседникът.
На въпроса защо Beam Suntory продава този легендарен френски коняк гостенката каза, че обикновено подобни сделки в алкохолната индустрия водят до последващ ход - Beam Suntory да купят някоя друга марка. "Наблюдаваме оптимизация на портфолиото и може би ще се обърнат към ирландско уиски, защото това също е една гореща модна категория. Не знаем, но сделката не е поради липса на капитал или за някаква бърза печалба. За да се направи тази стъпка, легендарна напитка и марка да бъде продадена изцяло, Beam Suntory имат нещо предвид, а Gruppo Campari са много, много развълнувани", отбеляза събеседникът.
В средата на 2023 година се случи и една друга знакова сделка, припомни събеседникът. "Тя също вдигна пулса на алкохолната индустрия. Това беше сделка, в която Coca-Cola Hellenic купиха водка "Финландия" от гиганта Brown‑Forman Corporation, познат на пазара с "брат и сестра" - Jack Daniel's и водка "Финландия". Изненадващо, както и при сегашната сделка за Courvoisier, преди шест месеца Coca-Cola Hellenic купиха водка "Финландия" и това е много интересен ход, защото за пръв път Coca-Cola Hellenic ще имат алкохолна напитка в своето портфолио. Тук ще наблюдаваме техните нови подходи с безалкохолните напитки, миксовете или новите начини на консумация", посочи Скорчева.
"Завършвайки прегледа на това кой-кого-купи през тази година, ние много рядко в алкохолната индустрия имаме година, в която две марки да бъдат купени. И двете сделки са смели, храбри и вълнуващи", коментира Скорчева.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.