Най-добрите и най-лошите жп гари в Европа се намират в немскоезични страни.
Индексът на европейските железопътни гари, който подрежда 50-те най-оживени локации в Европа, показва, че централните гари в Цюрих, Виена и Берлин предлагат най-добрите условия за пътуващите на Стария континент. Предвид глобалната репутация на Германия и съседните ѝ страни за отлични железопътни услуги челните места в класацията едва ли са изненада. Тя се крие по-надолу в списъка. От всички 50 оценени гари шестте в дъното на индекса също се намират в Германия, пише Bloomberg.
Най-добрите големи гари в Европа. Таблица: Bloomberg LP
В интернет могат да се намерят множество класации за най-добрите и най-лошите гари, но тази си струва да бъде прегледана. Показателите, които Европейският индекс на железопътните гари използва, за да оценява гарите, са цялостно, обхватно работно време, варианти за билети и време за чакане за покупката им, както и връзките на гарата и броя на забавените влакове. Включени са също достъпността за хората с ограничени възможности за придвижване, магазини, чакални и варианти за хранене, качеството на предоставяната информация и достъпността до таксита и услуги за споделено пътуване. Всички тези показатели носят точки, като максимумът за всеки е 123 точки.
Очертаната от индекса тенденция е, че най-добрите гари в Европа преобладаващо се намират северно от Алпите, а гарите с висока концентрация на влакове, пътуващи на по-дълги разстояния, обичайно предлагат по-добри условия от доминираните от влакове с по-кратки маршрути.
Най-лошите големи гари в Европа. Таблица: Bloomberg LP
Макар че много любители на влаковете харесват гарите в Европа заради естетиката им от ерата на парните локомотиви, индексът сочи, че добрата архитектура невинаги съответства на добра услуга. Спиращата дъха централна гара в Хелзинки е на десето място отзад напред в класацията. Най-лошата гара на Стария континент, централната гара в Бремен, Германия, е сводест викториански дворец с прекрасни стенописи от 50-те години на миналия век.
Дизайнът може да играе роля, ако води до безупречна услуга. Централната гара в Берлин, която е в кръстовидна форма, отвори врати през 2006 г. и използването ѝ е удоволствие отчасти заради дизайна ѝ, който я прави много достъпна, с перони за влакове на дълги разстояния и крайградски влакове, подредени вертикално, и магазини между тях. Този план позволява на пътуващите да сменят градски с национални влакове и да си купят кафе за из път в рамките на по-малко от пет минути в най-добрите дни.
Централната гара в Берлин. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg
Централната гара в Цюрих има сходен дизайн. Терминалите са под стъкления покрив на гарата на приземното ниво и се опразват в огромно помещение в необароков стил, където се организират оперни представления. В същото време дълбоко под земята се намират влаковите линии, достъпът до които става през просторен мол, който предлага на пътуващите всичко, от което се нуждаят, без да ги хваща в капан, както често се случва с търговските обекти на летищата. С влакове до 21 дестинации в Голям Цюрих гарата е също така хъб, откъдето можете да се качите на далечни дестинации като Амстердам или Будапеща.
Най-редовните ползватели на железопътната система в Европа вероятно ще се съгласят с останалата част от класацията. Най-предно класираната гара във Великобритания, „Лондон Бридж“, е на 16-о място и със сигурност е една от най-приятните гари във Великобритания след преустройството ѝ през 2018 г. В същото време Бирмингам Ню Стрийт – британската гара с най-ниско класиране на 43-о място, се е превърнала в градска легенда с отрицателен знак, който я превръща в британския отговор на Пен Стейшън в Ню Йорк.
В дъното на класацията се очертава ясна тенденция – там се намират предимно големи гари с влакове на кратки разстояния, отколкото такива с международни връзки. Тези гари имат по-малко услуги и съответно обръщат по-малко внимание на дизайна и функционалността.
Индексът вероятно допуска грешка в тази категория, като дава пет допълнителни точки на гари с пет или повече международни връзки. Това може да е от полза за градове като Цюрих и Виена, където международни граници на по-малко от един час път правят по-големия брой трансгранични връзки неизбежни. В същото време гарите с влакове на кратки разстояния като три гари в Берлин, които делят 46-о място, са наказани, че не предоставят услуги, от които потребителите им нямат нужда.
Това обаче едва ли е основната причина централната гара в Бремен да остане на последно място в индекса. Причината вероятно е в многобройните забавени влакове – 39% от всички влакове са закъснели с поне пет минути. Това положение вероятно е задълбочено от факта, че много влакове започват пътуването си от някъде другаде и така имат повече време да натрупат закъснения, преди да пристигнат на перона.
Слабото представяне все пак насочва към неудобна истина – железопътните услуги в Германия в момента се пукат по шевовете с намаляващи нива на надеждност, които дори американците биха отхвърлили.