Отмести се, Alibaba – има нов шампион в онлайн пазаруването в Китай. PDD, компанията зад приложението за продажба на дребно с отстъпки, сега е компанията в сектора за онлайн търговия с най-висока оценка в страната, пише Wall Street Journal.
След ръст от 78% тази година пазарната стойност на PDD достигна 193 млрд. долара, отнемайки короната от Alibaba. Макар че приходите на PDD миналото тримесечие все още бяха под една трета от тези на Alibaba, тя се разраства много по-бързо. Приходите за трите месеца до края на септември скочиха с 94% на годишна база, докато тези на Alibaba само с 9%. Този зашеметяващ растеж означава, че пазарът е готов да оцени много по-високо книжата на PDD. Те се търгуват на цена 34 пъти по-голяма спрямо очакваната печалба спрямо 11 пъти за Alibaba, посочва S&P Global Market Intelligence.
У дома приложението на PDD Pinduoduo надмина по-утвърдени конкуренти като Alibaba и JD.com. Във времена, когато китайските потребители са по-чувствителни към цените, репутацията на Pinduoduo като платформата, продаваща стоки на достъпни цени – след години на предлагане на отстъпки, ѝ дава предимство. Компанията освен това отгледа мрежа от производители на ниски цени, прицелвайки се в бюджетни купувачи, особено при дрехите, а това ѝ позволява да държи цените ниски в платформата си. Това е ключова разлика между Taobao на Alibaba, която отдавна работи предимно като чист пазар и се фокусира по-малко върху директното изграждане на доставчици.
Хибридният модел на PDD ѝ дава по-директно влияние върху цените – ключово предимство в по-внимателния към пестене Китай. Morgan Stanley оценява, че вътрешната брутна стокова стойност на PDD – стойността на стоките, продадени на платформата ѝ – е нараснала с 25% през последното тримесечие на годишна база, далеч изпреварвайки общия ръст от 5% на онлайн продажбите на стоки на дребно в Китай.
А Temu, международният бизнес на PDD, лети нависоко. В момента той има 52 млн. активни потребители в САЩ малко над година след стартирането си, сочат данни на Sensor Tracker. Компанията не предоставя много информация за това как се справя бизнесът, но Goldman Sachs оценява брутна стокова стойност на Temu за миналото тримесечие на 6,5 млрд. долара – над два пъти повече спрямо сумата от предишното тримесечие. Банката смята, че Temu формира около 28% от приходите на PDD миналото тримесечие.
Temu обаче вероятно все още губи пари. Оперативният марж на PDD миналото тримесечие например се сви до 24% от 29% година по-рано. Но дори и така компанията явно все още може да си го позволи: подобряващите се маржове на местните ѝ бизнеси помогнаха да увеличи с 60% оперативната си печалба миналото тримесечие.
Инвеститорите се надяват, че методите, които PDD усъвършенства в Китай, ще проработят и в чужбина. PDD губеше пари в продължение на години, след като компанията бе основана през 2015 г., отдавайки се на субсидии и отстъпки. Но след като постигна по-голям мащаб, тя излезе на печалба през 2021 г.
Все още има някои големи предизвикателства в чужбина. Потребителските навици в другите страни може да се различават от тези в Китай. Разходите за доставка и маркетинг също са по-високи в развитите икономики. Освен това компанията вече се сблъсква с друг шампион при ниски цени, завладял китайските вериги за доставки, за да намери своето място в онлайн търговията в САЩ – компанията тежка категория в бързата мода Shein. Ако типът брутални, скъпи ценови войни, които отдавна характеризират китайската електронна търговия, се изместят и в САЩ, тогава натискът върху маржовете може да остане силен.
Ръстът на Temu в САЩ явно се забавя напоследък – броят на месечните активни американски потребители това тримесечие ще е надолу с 6% спрямо предишното тримесечие, посочва Sensor Tower. Глобалният растеж на Temu обаче остава силен и компанията се разширява към още страни в региони като Близкия изток.
Китайските технологични акции понасят удари през последните години. Забележителният растеж на PDD и хитрата стратегия с доставчиците обаче я отличават. Ако напрежението между САЩ и Китай или споровете с други китайски фирми, които гледат към американския пазар, не я спънат, тя все още може да докаже високата си оценка.