Вино, чието количество се равнява на 859 басейна с олимпийски размер, е свидетелство за тежкия период, през който преминават винопроизводителите в Австралия, разказва Financial Times.
Два млн. литра вино сира, каберне совиньон и други сортове са се натрупали, откакто Китай – най-големия купувач на австралийско вино, наложи наказателни мита върху вноса през 2020 г., след като отношенията между двете държави се влошиха по време на пандемията от Covid-19, показва доклад на инвестиционна банка.
Сега, с различно правителство в Канбера, отношенията с Пекин се коригират и серия от мита върху други ключови австралийски части от износа – включително въглища и ечемик – биват вдигнати.
Австралийският премиер Антъни Албанезе повдигна въпроса за митата върху виното пред китайския премиер Ли Цян на срещата на АСЕАН в Джакарта. „От интерес на австралийските винопроизводители е да изнасят вино, но е и от интерес на Китай да го получава“, каза той.
Производителите обаче вярват, че дори отново да могат да продават в Китай, търговията се е променила завинаги – и се опасяват, че много компании ще спрат работа.
„Пазарът на практика се срина, което означава, че има много излишно червено вино, носещо се наоколо без дом. Митата отнеха най-големия пазар, и то с пословично много“, казва Алистър Пърбрик, главен изпълнителен директор на семейната винарна Tahbilk в Нагамби в щата Северна Виктория, която е в индустрията от 1976 г.
Винената индустрия в Австралия – дълго време един от най-печелившите изнасящи сектори извън миннодобива и суровините, се е утроила по размер от 1990 г. насам до около 1,3 млрд. литра годишно производство през 2022 г.
Търговският орган Wine Australia заяви, че има над 2000 винарни из страната, в които работят 164 хил. души и генерират 40 млрд. австр. долара (25 млрд. щатски долара) годишно за икономиката. Въпреки това стойността на износа на вино се е свила с 10% до 1,86 млрд. австр. долара през годината до юни 2023 г., посочва органът, което е най-ниското ниво от 2014 г. насам.
Преди да бъдат въведени митата, Китай бе един от най-големите пазари за австралийско вино по стойност.
Според търговската организация Australian Grape and Wine Китай е струвал 1,2 млрд. австр. долара на индустрията – два пъти повече от Великобритания или САЩ, следващите най-големи пазари за износ на австралийско вино. От началото на годината тази сума е спаднала до около 8 млн. австр. долара, посочва организацията.
Някои производители са успели да пренасочат доставките към други пазари. Други са се префокусирали върху местния пазар, само за да бъдат ударени от блокадите заради Covid. Някои сортове, особено популярни в Китай, като сира и каберне, са се оказали трудни за продажба на други места. В резултат на това се е натрупал излишък от вино.
Малцина очакват износът към Китай да се завърне към нивата отпреди 2020 г., дори ако търговският спор бъде решен. Китайското потребление се е променило в съответствие със световните тенденции и хората купуват по-малко бутилки вино. Потреблението на вино в страната през 2022 г. е било 880 млн. литра – с 16% по-малко спрямо предишната година.
Пурбрик, който е разчитал на Китай за четвърт от продажбите на Tahbilk, казва, че австралийските винопроизводители са изправени пред „бавен път“ към възстановяване, след като са изгубили почти целия си пазарен дял в Китай за сметка на конкуренти от Китай, Аржентина, Южна Африка и Европа. Дори в рамките на пет години да се върнат на една трета от износните нива към Китай отпреди митата, би било добър резултат, казват някои.
Много винарни твърдят, че се обръщат към Индия като потенциално привлекателна алтернатива на китайския пазар в бъдеще, но това зависи от намаляване на митата като част от преговори по споразумение за свободна търговия с Австралия.
Страната трябва да научи урока си от предишната си зависимост от само един износен пазар, казва Пурбрик. „Компаниите ще трябва да държат под око рисковия профил, за да са сигурни, че няма да имат свръхекспозиция, в случай че Китай реши да направи нещо срещу Тайван и се окажем в регионален конфликт“, казва той.
В „машинното отделение“ на винената индустрия в страната – вътрешните региони, където се отглежда червено грозде и които се простират от Северна Виктория до Южна Австралия, е мястото, където повечето прогнозират, че ще има има разтърсване за винопроизводителите през следващите години.
преди 1 година До: doba няма ли да обясниш на китайците какво се учи в техникума по икономика, или сега тактично ги пропускаш, хахахаха! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Виното като стока има свойството да не се разваля. Да пълнят бутилки да редят по рафтовете, ще му дойде времето :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Варете биодизел :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Щом сте ми го сметнали в олимпийски басейни, всичко е разбираемо. Нивото на "Инвестор" е удържано. Сега сметнете - ако австралийците си изпият сами виното, на площ от колко футболни игрища ще изполягат отговор Сигнализирай за неуместен коментар