Изключителна реколта, бутилка от най-висок клас и рекорден износ: 2022 година е била отвъд нормата за пазара на шампанско, но през 2023 г. се очакват сътресения, пише AFP.
След една достатъчно добра 2021 г. благодарение на отварянето на баровете и ресторантите след пандемията престижната напитка е затвърдила подема си с 325,5 млн. продадени бутилки през 2022 г. (+1,6 на сто), което e 15-годишен максимум. Това се посочва в годишния отчет на Междупрофесионалния комитет на виното от Шампан (CIVC).
Благодарение на по-силното откогато и да е желание за консумация на шампанско, оборотът е достигнал рекордните 6,3 млрд. евро (+11 на сто), обяви браншовата организация.
Оттогава няколко компании за производство на шампанско са регистрирали добри резултати и увеличение на чистата печалба. Тази на Laurent Perrier, втория най-голям производител в сектора, според комитета на виното от Шампан, е нараснала с 16,4 на сто през финансовата 2022/23 г., съобщи в края на миналата седмица производителят.
По-рано през март конкурентът му Lanson BCC, който според комитета заема петото място във Франция, обяви, че нетната му печалба се е удвоила миналата година спрямо 2021 г.
За да ограничат скока на производствените си разходи (за стъкло и газ например), производителите на шампанско са повишили цените на бутилките си, ускорявайки по този начин започнатата от няколко години политика на повишение на продажбите чрез стратегия за насърчаване на потребителите да купуват по-скъпа версия на продукта, който са възнамерявали да закупят първоначално.
Това повишение на цените, което Lanson BCC оценява средно на 12 на сто за собствените бутилки и 9,4 на сто за целия сектор, не е обезкуражило богатите купувачи в САЩ и Великобритания.
Износът на престижни купажни вина например е нараснал с 18,2 на сто миналата година, според браншовия комитет, като близо 58 на сто от бутилките френско шампанско са продадени извън страната.
Средната цена за хектар в Шампан също е нараснала през 2022 г. и е надвишила 1 млн. евро (+2,4 на сто) на "един много активен пазар на земя", обяви регулаторният орган за селскостопанска земя Safer.
Пазарът на шампанско обаче е показал признаци на умора през втората половина на 2022 г. заради разходите за основни суровини като стъклото и проблеми с покупателната способност на потребителите.
За финансовия анализатор Фатма-Аниес Хамдани забавянето на търсенето е започнало през втората половина на 2022 г. в дистрибуторските мрежи във Франция, САЩ, Великобритания и Германия.
Секторът очаква спад на обемите доставено шампанско с от 5 до 8 на сто, към което се добавят и "несигурността, свързана с геополитическия контекст и икономическата конюнктура", според Lanson BCC.
Пазарният дял на шампанското в самата Франция пък е намалял с около 2 на сто през миналата година, според комитета на виното от Шампан.
(БТА)