IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инфлацията предизвика бум в сектора на употребяваните стоки

Пазарът е нараснал с 28% през миналата година

15:48 | 05.04.23 г.
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Все повече хора купуват употребявани дрехи, обувки и аксесоари, водейки индустрията на продукти втора употреба до глобални продажби от 177 млрд. долара за миналата година, предава Bloomberg, базирайки се на нов доклад от онлайн пазара за употребявани стоки ThredUp.

Това е увеличение от 28% спрямо 2021 г. благодарение на ускоряващата се инфлация на все по-големия брой търговци на дребно, които разработват предложения за втора употреба или „препродажба“, както и на нарастващата осъзнатост към устойчиви навици на пазаруване. Освен това пазарът предстои още да се разраства. Докладът на ThredUp, който разчита на проучване и данни от аналитичната компания в търговията на дребно GlobalData, прогнозира, че световните продажби на индустрията на продуктите втора употреба ще се удвоят до 351 млрд. долара до 2027 г.

„Очевидно е, че препродажбата не е прищявка“, коментира съоснователят и главен изпълнителен директор на ThredUp Джеймс Рейнхарт в интервю за Bloomberg Green. Макар че потребителите посочват стойността като основна причина за пазаруването на употребявани продукти, Рейнхарт казва, че брандовете също виждат най-вече препродажбата като все по-важен елемент от програмата им за устойчивост. „Когато разговарям с брандове днес, не става въпрос за това дали те ще се включват в препродажба – въпросът е как“, казва той.

351
млрд. долара ще бъдат световните продажби в сектора до 2027 г.

Компаниите за мода, които се опитват да намалят емисиите си парникови газове, както и водния си и пластмасов отпечатък, могат да се опитат да преборят тези проблеми едновременно, като подкрепят продължителната употреба на съществуващите си продукти чрез препродажба, гарантирайки си в същото време допълнителни приходи. Дали възходът на втората употреба и други „кръгови“ бизнес модели ще доведе и до намаляване на броя произведени нови стоки или върху потребителското търсене на нови продукти все още е отворен въпрос.

Потребителите, които са най-привлечени от препродажбата, са предимно от по-младите поколения, най-вече поколението Z (родените от 1997 г. до 2010 г.). Според проучването на GlobalData сред около 3000 пълнолетни американци 83% от респондентите от поколението Z са казали, че вече са пазарували дрехи втора употреба или са отворени към такава възможност. „Това определено е сектор за млади хора“, казва Рейнхарт.

Същата група потребители до голяма степен захранват възхода на бързата и ултрабързата мода, което помага да се обясни защо дори големи компании за бърза мода сега възприемат продажбата на употребявани дрехи в магазините си и онлайн. Shein – китайската компания, която помогна да се изстреля моделът на бързата мода, навлезе в препродажбите миналата година със сайта си Shein Exchange. През март H&M обяви, че стартира онлайн платформа за препродажба с ThredUP, а в скорошни годишни доклади заяви, че очаква отговорните към климатичните промени потребители да предпочитат по-устойчиви продукти в бъдеще. Тази потенциална промяна в потребителските предпочитания за компанията може да окаже голям удар върху бъдещите продажби, но и да се превърне във възможност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:48 | 05.04.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още