Продължавайки едно от най-изненадващите завръщания във времената на дигиталната епоха, продажбите на винилови албуми в Съединените щати нарастват за 16-а поредна година. Според Асоциацията на звукозаписната индустрия в САЩ (RIAA) 41,3 млн. плочи са били продадени в САЩ миналата година, над 45 пъти повече в сравнение с 2006 г., когато започна завръщането на виниловите плочи, пише Statista.
И така, колко голямо е всъщност завръщането на винила? Трябва ли всички да избършем праха от старите си грамофони, за да се подготвим за аналоговото бъдеще на музиката? Според годишния музикален доклад на Luminate за 2022 г. дългосвирещите плочи представляват 43% от продажбите на албуми в Съединените щати миналата година, което е доста значителен дял.
Като се вземат предвид стриймингът и тегленията на единични песни обаче, този брой спада до по-малко от 5 на сто от слушаната музика еквивалент на албум, което поставя нещата в перспектива. Освен това, както илюстрира графиката, винилът все още е далеч от славните си дни през 70-те години на миналия век, когато повече от 300 млн. плочи са били продадени за една година.
Колкото и голямо или малко да е въздействието на нарастващите продажби на плочи върху крайния резултат на музикалната индустрия, очарователно е да станем свидетели на завръщането на стогодишна технология от почти изчезване. Изглежда физическите стоки все още имат стойност за много хора, дори в дигиталната епоха. Интересното е, че виниловите плочи изглежда са се превърнали в нещо като колекционерски артикул за феновете, които слушат музика дигитално, но все пак искат да притежават физически обект: според Luminate само 50% от купувачите на винилови плочи всъщност имат грамофон.