Цените на най-желаните часовници с марките Rolex, Patek Philippe и Audemars Piguet продължават да спадат, но все още се представят по-добре по отношение на възвръщаемост от акции и криптовалути. Това показват данни на Morgan Stanley, цитирани от Bloomberg.
Цените на луксозните часовници на вторичния пазар намаляват с 8% през миналата година, показва индекс на платформата WatchCharts. За сравнение през 2022 г. широкият измерител S&P 500 отчита спад от 19%, а при биткойна понижението е от 65%. Луксозните часовници се представят по-добре от S&P 500 и биткойна. Графика: Bloomberg LP
„Почти всички класове активи поевтиняват през последните 18 месеца, но пазарът за часовници втора ръка всъщност е по-малко надолу в сравнение с други“, посочват анализаторите на Morgan Stanley.
След безпрецедентен пик през 2021 г. и първото тримесечие на 2022 г., воден от прикованите вкъщи потребители с наличен капитал по време на пандемията и нуждата от диверсифициране на приходите на криптоинвеститорите, цените на най-търсените швейцарски часовници започнаха рязко да намаляват на вторичния пазар.
Наводнен пазар
Пазарът бе наводнен от някога трудни за намиране модели през последните девет месеца, включително Rolex Daytona, Patek Nautilus и AP Royal Oak, докато дилъри и индивидуални продавачи се опитват да продават.
Броят на часовници Rolex на вторичния пазар се е увеличил с 19% само през четвъртото тримесечие, изчисляват от Morgan Stanley и WatchCharts. През цялата 2022 г. като цяло снабдяването с часовници Rolex, Patek Philippe и Audemars Piguet нараства съответно със 104%, 110% и 78%.
От Morgan Stanley посочват, че ценовата корекция на трите големи бранда е по-отчетлива през четвъртото тримесечие, когато Audemars Piguet изтрива 6,8%, Patek Philippe 6,7%, а Rolex 5,1% - най-вече заради загуби от моделите Daytona, GMT Master II и Submariner.
Обратно на тенденцията
Въпреки това часовници, произведени от A.Lange & Sohne, германски производител, притежаван от Richemont, който прави много ограничени бройки, поскъпват с 1,7% през четвъртото тримесечие.
Цените на вторичен пазар на TAG Heuer, притежавана от LVMH по-масова марка, както и Tissot на Swatch Group AG нарастват със съответно 3,3% и 3,2% през тримесечието.