Русия успява да изнася диаманти чрез държави като Индия и така успяват да заобиколят санкциите. Диамантите се обработват и шлифоват в Индия, а след това отиват в Европа и в други страни в света. Затова трябва да се иска документ за етичен произход и сертификат откъде са дошли съответните скъпоценни камъни и минерали. За това съветва в предаването „Бизнес старт” на Bloomberg TV Bulgaria Тихомир Янков, управител на Amodoria за България.
„За да е сигурен клиентът в покупката си на скъпоценен камък, най-важното е да изиска сертификат от търговеца. Всички бижута, които търговците у нас получават от чужбина, са сертифицирани и се проверяват в лаборатория“, посочи той.
Янков обясни, че санкциите срещу Русия са били притеснителни за търговците от бранша и доста от тях са се презапасили с диаманти. „Очакваше се криза, но поради това презапасяване през миналата година ситуацията беше добра. В средата на тази година се очаква този проблем да се реши с подписването на договор на световния пазар с Ботсвана, която е другата страна с най-голям добив на диаманти”, коментира търговецът.
Той напомни, че инвестициите в злато, скъпоценни камъни и картини са т. нар. консервативни инвестиции и в България все още не са толкова популярни. „Но лека-полека с кризата и несигурната финансова обстановка те добиват добра популярност и хората предпочитат да инвестират в тях. Това са инвестиции, които имат по-дългосрочна възвръщаемост. Ако хората вложат средства в добър скъпоценен камък, като например танзанит, в дългосрочен план може да получат наистина добра възвръщаемост”, обясни Янков.
Танзанит е вторият по рядкост скъпоценен камък в света. Той може да бъде добит само в едно място в света – в Танзания, в подножието на планината Килиманджаро. Камъкът е хиляда пъти по-рядък от диаманта и цената му се покачва многократно. Изследванията показват, че след около 15-20 години залежите му ще бъдат изчерпани, което значи, че цената му десетократно ще се повиши.
„Цената на подобен камък с по-малък карат в момента е около 2 хиляди лева. Но има и камъни, които могат да достигнат десетки и стотици хиляди. Най-примамливото за клиентите е, че този камък не може да бъде произведен в лабораторни условия, а диаманти, рубини, сапфири могат да бъдат произведени в лаборатории“, разказа експертът.
По думите на Янков през 2023 година ще са модерни по-пищни и по-големи бижута. Въпреки покачването на цената на златото, дизайнерите предпочитат да вложат по-голямо количество от благородния метал в бижутата тази година. „Ще видим по-големи верижки, големи перли, огромни обици, които ще висят до рамото”.
Защо потребителите в България залагат на традиционните скъпоценни камъни и предпочитат жълто злато? Какви са тенденциите при годежните пръстени и какви суми заделят потребителите за тях? Има ли интерес към покупката на сребро?
Материалът не е повод за вземане на инвестиционно решение!
Целия разговор може да видите във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” гледайте тук.