Акциите на Diageo поевтиняха, след като производителят на уискито Johnnie Walker отчете забавяне на продажбите в Северна Америка, предизвиквайки опасения, че ключов двигател на ръста на печалбата се задъхва, съобщава Bloomberg.
Продажбите са се увеличили с 3% на органична база в Северна Америка през шестте месеца до края на декември, оставайки под оценките на анализаторите. Регионът бе източник на около половината от печалбата на Diageo миналата година. Акциите на компанията поевтиняха с 6,1%.
„Смятаме, че пропускът в САЩ е най-значителният елемент от тези резултати“, пишат анализатори на RBC.
Спад в потреблението на пазара в Северна Америка представлява предизвикателство за главния изпълнителен директор Айвън Менезес и твърдението му, че алкохолът е достъпен лукс и затова ще остане устойчив на фона на кризата с разходите за живот. Менезес каза, че американските домакинства имат място в бюджетите си за случайна бутилка алкохол, тъй като средното домакинство харчи само по 1 долар на ден за подобни продукти. Обемът в Северна Америка обаче е намалял с 4% през периода, воден от водката, канадското уиски и скоча.
„На някои пазари темпът на растеж на луксозния сегмент е започнал да се забавя“, заяви главният финансов директор Лаваня Чандрашекар в разговор с журналисти.
Част от спада в региона се дължи на трудно сравнение с периода година по-рано, когато баровете и ресторанти отново трупаха запаси заради облекчаването на мерките около Covid.
Diageo не разчита само на цените, за да компенсира ефекта на по-високите суровини, каза Менезес в интервю за Bloomberg TV. На някои пазари ценовите увеличения са под темпа на инфлацията. Diageo се опитва и да компенсира натиска чрез подобрения на производителността, които са достигнали 220 млн. паунда през периода. По-добър микс от продукти и ръст на обема може също да помогне, каза Менезес.
“Всичко това ни дава лостове, които ни позволяват да компенсираме инфлацията“, каза главният изпълнителен директор.
Компанията запази прогнозата си за годишния растеж от 5% до 7% на продажбите и 6% до 9% на оперативната печалба през трите години до края на фискалната 2025 г. на органична база.