По света има над 5 милиона ферми, в които се отглежда кафе и те искат да превърнат част от него в категория specialty, за която получават и по-високи възнаграждения, отколкото от отглеждане на обикновени сортове. В същото време тенденциите по света показват, че все повече хора имат желание да пият по-качествено кафе. Това желание е мощен двигател на кафеената индустрия и развива със себе си и много други сфери, като самите производители, собственици на кафенета, производители на домакински и професионални машини за кафе.
Това разказа Йордан Дъбов, барист и основател на Dabov Specialty Coffee в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Дъбов посочи, че specialty coffee не е нарицателно за кафе, а категория кафе, която има ясно обособени правила.
Според прогнози на експерти, консумацията на кафе в световен мащаб, включително на специалното кафе ще се удвои до 2050 година. Дъбов посочи, че към момента специалното кафе е под 5% от общо произведеното, а в България неговата консумация е под 1% от общата.
На въпрос къде се развива културата на специалното кафе, Дъбов отговори, че на много пазари вкусовете на хората се определят от средата и тя насочва потребителите към един или друг тип кафе. Азия е пазар, който няма традиции в консумацията на кафе, но сега местните в страни като Тайван и Индонезия „започват да използват кафето като лайфстайл напитка“ и когато пробват специални видове кафе, които за момента са най-добрите на пазара, е нормално да започнат да ги предпочитат. “Всички имаме желание да пием по-качествено кафе в момента, в който разберем какво значи по-качествено кафе”, коментира събеседникът.
Фокусът на производителите на специално кафе, търговците и тези, които управляват вериги за неговата доставка или го сервират, е насочен към Азия, каза още гостът. Той е на мнение, че стилът на живот е тясно свързан с качеството на кафето, което се консумира, a от своя страна то е свързано с количеството му. Колкото по-добро е кафето, толкова повече ще изпиете, но не заради цената му, а защото сте отделили време да разберете какво представлява, смята Дъбов.
Пътят на specialty кафето е същият като на обикновеното – трябва да се отделят дефектните семчици от плода на кафето. Специалното кафе идва от плод, който е перфектно узрял. Тези костилки ще са много по-вкусни, защото след като се отделят дефектните плодове, кафето се опитва, за да сме сигурни, че то наистина е вкусно, разказа Дъбов.
„Има редица стъпки, през които трябва да премине кафето, за да се превърне в specialty. Този процес винаги включва изрезки – онова по-доброто, по-силното, по-сладкото, по-добре узрялото, по-устойчивото и накрая – много по-вкусното и балансирано ще попадне в категорията specialty“.
Защо българският пазар е толкова предизвикателен за търговците на специално кафе? Доколко се отрази пандемията и проблемите с веригата на доставките на бизнеса?
Целия коментар може да гледате във видеото Bloomberg TV Bulgaria.