Бизнесът с хранителни стоки от висок клас на Marks & Spencer Group се е радвал на най-големия си досега пазарен дял в навечерието на Коледа, докато купувачите са се отдавали на покупките на лакомства въпреки най-тежката криза с разходите за живот от десетилетия, пише Bloomberg.
Сезонният тласък обаче не е бил достатъчен, за да повиши компанията прогнозата си за печалба, позовавайки се на „предстоящите макроикономически предизвикателства и основния натиск върху разходите“.
Цената на акциите на компанията се понижи с 0,8% след обявяването на новината.
Приходите от продажби през третото фискално тримесечие на компания, обхващащо коледния сезон, са нараснали с 6,3% на годишна база благодарение на силното търсене на пуйки и други сезонни класики. Компанията заяви, че стойността на бранда ѝ е подкрепила обемите, но допълва, че продажбите на продукти от „най-висок клас“ са се увеличили с повече от 20 на сто.
Пазарният дял на M&S на пазара на дрехи и стоки за дома е достигнал най-високото си ниво от седем години – „изключително представяне“ според главния изпълнителен директор Стюарт Мачин.
Tesco също запази прогнозата за печалбата си непроменена - сигнал колко предизвикателен се очаква да бъде пазарът за търговците на дребно тази година, тъй като месеците на висока инфлация се отразяват на бюджетите на клиентите.
Най-голямата британска верига супермаркети вече намали прогнозата за печалбата си през октомври, посочайки, че коригираната оперативна печалба от търговията на дребно ще бъде между 2,4 млрд. и 2,5 млрд. паунда тази година. Така смъкна горната граница на диапазона от 2,6 млрд. паунда.
Tesco каза, че собствената ѝ премиум серия от храни Finest е записала 8,2% ръст на приходите от продажби. Имаше опасения, че хранителните магазини във Великобритания може да пострадат, тъй като продажбите на обичайните коледни лакомства като панетоне нараснаха в германските дискаунтъри Aldi и Lidl.
Заплати и цени
Подобно на конкурентите си, Tesco трябва да инвестира в повишаване на заплатите на служителите и да намали цените, докато разходите за суровини растат. Компанията замразява цените на повече от 1000 продукта до 10 април, удължавайки предишното заключване на цените, което действаше от октомври до началото на тази година. Tesco вече отговаря на цените на Aldi на стотици основни артикули.
Sainsbury, вторият по големина търговец на хранителни стоки във Великобритания, също запази прогнозата си тази седмица, но се ориентира към горната част на диапазона си. В момент, в който клиентите търсят най-добрите оферти, „бихте очаквали да съм предпазлив за предстоящата година“, коментира главният изпълнителен директор Саймън Робъртс.
Ускоряващата се инфлация на храните се отразява на купувачите. Потребителите са похарчили рекордните 12 млрд. паунда за хранителни стоки през декември заради по-високите цени, въпреки че като обем продажбите са спаднали с 1%, показват данни на Kantar от миналата седмица.
Въпреки че търговци на дребно, включително Next, отчитат страхотни коледни продажби и повишават прогнозите за печалбата си, сега фокусът се измества към настроенията на потребителите тази година. Купувачите вероятно ще се окажат в по-затруднено положение, тъй като ще пристигнат коледните им сметки, а лихвите по ипотечните кредити се повишават.