IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Въпреки че инфлацията ги тревожи, европейците няма да се лишат от коледното пазаруване

Според проучване повечето потребители ще отопляват по-малко от помещенията в домовете си тази зима

12:00 | 09.11.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: unsplash.com
Снимка: unsplash.com

През октомври 2022 г. Offerista Group проведе проучване на някои от пазарите, където работи компанията - България, Унгария, Румъния, Полша, Германия и Австрия. Целта на проучването е да се провери какво тревожи потребителите в тези несигурни времена и дали пазаруването им за предстоящия празничен сезон ще бъде повлияно от инфлацията, повишаването на цените на горивата, военните конфликти или други фактори.

Изводи от проучването Изводи от проучването

Един от въпросите, по който респондентите от всяка страна са единодушни, е ‘’Има ли проблеми, които ви тревожат в момента?’’. Инфлацията е основната причина за безпокойство (България: 78,87%; Румъния: 76,23%; Унгария: 81,96%; Полша: 63,17%; Германия: 81,23%;), а нарастващите цени на енергията/газа заемат второ място сред отговорите в проучването (България: 47,87%; Румъния: 62,31%; Унгария: 64,00%; Полша: 45,43%; Германия: 77,01%).

Проблеми, които предизвикват най-голяма тревога. Графика: Offerista Проблеми, които предизвикват най-голяма тревога. Графика: Offerista

За да се справят с повишаващите се цени на енергията, повечето потребители ще отопляват по-малко от помещенията в домовете си тази зима (напр. само обитаваните стаи). А основната причина за пестене на енергия е спестяването на пари (България: 77,62%; Румъния: 81,73%; Унгария: 78,73%; Полша: 73,92%; Германия: 74,99%).

Основни причини за пестене на енергия. Графика: Offerista Основни причини за пестене на енергия. Графика: Offerista

И макар че пестенето на пари е важно за потребителите във всички страни, включени в проучването, има някои категории като храни и напитки, в които те няма да ограничат разходите си. Вместо това повечето анкетирани заявяват, че ще ограничат посещението на ресторанти, покупката на мебели и нови дрехи.

Области на ограничаване на разходите. Графика: Offerista Области на ограничаване на разходите. Графика: Offerista

Въпреки инфлацията обаче потребителите няма да се откажат от празничното пазаруване - 70% от всички анкетирани заявяват, че ще пазаруват, а 30% - че няма да пазаруват тази година поради намалена покупателна способност.

За намирането на оферти за коледното си пазаруване повечето потребители разчитат предимно на онлайн източници (като уебсайтове, социални медии и онлайн бюлетини), а най-важният фактор при избора на коледни подаръци е съотношението цена-качество (България: 58,63%; Румъния: 51,76%; Унгария: 59,35%; Полша: 51,30%; Германия: 44,93%; Австрия: 45,33%).

А какво точно ще пазаруват потребителите? Всички анкетирани са категорични в отговора си - храни и напитки и дрехи, обувки и аксесоари.

Планирани покупки за Коледа. Графика: Offerista Планирани покупки за Коледа. Графика: Offerista

Празничното пазаруване у нас

Най-много българи (38,5%) ще отделят между 200 лв. и 400 лв. за коледни покупки и ще похарчат приблизително същия бюджет в сравнение с миналата година (56,38%). 30,86% ще отделят по-малко пари спрямо 2021 г., като повечето от тях ще похарчат по-малко за един подарък, но ще запазят броя на хората, за които ще пазаруват.

Сравнително еднакво предпочитани са и различните методи за плащане: в брой смятат да заплатят 52,37% от анкетираните, а чрез дебитна/кредитна карта - 45,56%. Останалите 2% биха предпочели да пазаруват на изплащане.

Пълните резултати от проучването можете да намерите тук.

Цитирането на проучването или на части от него не е разрешено, без да се посочва източника, а именно – Offerista Group.

Последна актуализация: 12:16 | 09.11.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още
Финанси виж още