Руските милиардери може и да ги няма и усилията за укротяване на необузданата инфлация може и да пораждат страхове за световна рецесия, но не бихте разбрали това, гледайки процъфтяващата индустрия за суперяхти, пише Bloomberg.
На яхтеното изложение в Монако, което приключи миналия уикенд, бяха изложени почти рекордните 117 лодки, като в тазгодишната серия имаше спортни имена като Shabby, Miss Candy и 110’ Dolcevita. Шоуто изглеждаше като един цял свят, далеч от войната в Украйна и енергийната криза, осакатяваща Европа.
Ръководителите на индустрията говореха за ненаситно търсене, засилило се по време на пандемията, когато богатите решиха, че собствена лодка е идеалният начин да избягат от блокадите и заразяването. Въпреки отслабването на страховете около пандемията търсенето остава силно. Само девет месеца след началото на 2022 г. приходите на Burgess, един от водещите брокери на суперяхти, са нараснали с 20% спрямо миналата година, с което върви към още една рекордна година.
„Всички наши клиенти са много богати; те винаги са се чувствали нещо като бронирани, непроницаеми и могъщи“, казва главният изпълнителен директор на Burgess Джонатан Бекет в интервю в кулоарите на изложението. „Мисля, че единственото нещо, което направи пандемията, беше да ги накара да се почувстват уязвими за пръв път в живота си. Те си мислят: „Животът всъщност е крехък. Не съм безсмъртен и мога да си позволя да изляза и да направя нещо наистина хубаво. Защо дане го направим сега?“.
Огромното търсене направи 2021 г. рекордна година за глобалните продажби на суперяхти. Макар че това едва ли ще се повтори тази година, продажбите все още са с 68% над 13-годишната средна стойност, посочва брокерската къща Fraser Yachts. Миналата година 1001 суперяхти, дълги поне по 24 м, включително новопостроени, са били продадени за общо 9,4 млрд. евро, посочва Кевин Бодингтън, основател и главен изпълнителен директор на YachtBuyer.com. Продажбите досега тази година са от 567 суперяхти за общо 4,2 млрд. евро, посочва той.
„Пазарът се смекчава не толкова заради липсата на търсенето, а по-скоро заради липсата на предлагане“, казва той. „Книгата с поръчките на производителите е общо взето пълна, но не можеш да се разраснеш за една вечер“.
Американците стоят зад търсенето и компенсират сериозно липсата на богати руснаци. Към 31 август собствениците от САЩ са формирали най-големия дял както от съществуващия флот, така и от новопостроените, посочва Superyacht Times. Американците формират 23% от световния флот на суперяхти от над 40 метра, следвани от руснаците с около 9%. Други големи купувачи идват от Гърция, Великобританитя, Турция и Италия.
Няколко години руските олигарси са сред най-известните купувачи на плавателни съдове, поставяйки тази традиционно дискретна индустрия в светлината на прожекторите. Но след нахлуването на Русия в Украйна през февруари, властите са спрели или конфискували суперяхти на стойност стотици милиони долари, свързани с руски милиардери, обект на санкции, в Тоскана, Ривиерата и чак до Фиджи.
Отсъствието на руснаците, геополитическото напрежение и покачващите се цени на енергията – макар и да са част от разговора по време на изложението – изглежда не представляват проблем за нарастващите продажби и чартърни резервации.
Отпивайки бира, седнал до 90-метровата яхта „Феникс 2“, построена през 2010 г., която беше продадена за 129 милиона евро, Бекет казва, че компанията му е продала около 10 суперяхти, дълги повече от 70 метра, тази година.
„Това е като да сърфираш по вълната и тя да не свършва“, каза той.
Според Фрейзър така наречените предложения на „начално ниво“ – яхти с размери между 24 и 30 метра – представляват почти половината от всички продажби на лодки втора употреба. Средната дължина на такива продадени суперяхти е 34 метра, а последна средна офертна цена – 7,2 млн. евро.
Голяма част от индустрията са и лодките под наем. Въпреки че значителна част от общия световен флот от суперяхти с дължина над 24 метра се предоставят под наем, дори това не е било достатъчно, за да се отговори на търсенето през юли и август тази година, когато почиващите след пандемията се завърнаха с гръм и трясък.
„Истинският проблем е да се намерят лодки за тези хора“, каза Марк Дънкан от Fraser Yachts, говорейки пред журналисти миналата седмица от бар край басейна в Yacht Club de Monaco. „И, честно казано, не виждаме това да отпада и на йота, защото е пристрастяващо и те говорят за това на приятелите си“.
Според Фрейзър 30% от клиентите се обръщат към яхтите за пръв път и много от тези новодошли накрая ще искат да притежават собствена лодка.
Корабостроителниците, които строят нови суперяхти, най-вече в Нидерландия и Германия, казват, че са по-ангажирани от всякога. Дори онези, които са известни с изграждането на плавателни съдове за руски клиенти, се представят в пълната си сила в Монако.
Германската Luerssen е построила няколко суперяхти, свързани с руснаци, чиито активи сега са замразени от западните власти, включително най-голямата в света по обем – 156-метровата Dilbar, собственост на тръст, свързан с руския милиардер Алишер Усманов. Щандът на Luerssen обаче продължава да гъмжи от хора.
Ян-Барт Феркеел, главен изпълнителен директор на нидерландския производител на суперяхти Feadship, който в момента строи най-голямата си подобна лодка – 118-метров съд, наречен Project 1010 – казва, че въпреки че индустрията вече не може да сключва сделки с руснаци, пазарът е толкова бичи настроен, че изобщо не се притеснява.
„Ако погледнете списъка на Forbes, дори да изкарате руснаците, той продължава да рате“, каза той. „По принцип, ако вършим работата си добре, трябва да има достатъчно клиенти.“