IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Instagram е кралят на инфлуенсър маркетинга в България

Водещата тема, коментирана от инфлуенсърите, които потребителите у нас следват, е "пътувания"

19:40 | 20.09.22 г.
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg
Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

Въпреки глобалната доминация на TikTok Instagram е основният канал, използван за инфлуенсър маркетинг в България. Това показва проучване, проведено от MSL Sofia в партньорство с маркетинг агенция Pragmatica.

Резултатите от него разкриват, че платформата е водещ канал, в който потребителите следят инфлуенсъри (74%), следван от Facebook (64%) и YouTube (54%). Китайското приложение TikTok остава на четвърта позиция в България с 23%, а на професионалната социална мрежа LinkedIn се полагат едва 5%. Предвид тези данни, не е случайно, че 88% от анкетираните компании предпочитат Instagram като основен канал за кампаниите си, включващи инфлуенсъри. Facebook остава втори по популярност канал сред марките (65%), а след него са YouTube (47%) и TikTok (24%).

Инфлуенсърите в България също залагат на тези канали, като 99% от тях посочват, че присъстват в Instagram, а 44% се развиват във Facebook.

Канали, в които потребителите следят инфлуенсъри. Графика: MSL Канали, в които потребителите следят инфлуенсъри. Графика: MSL

Делът на разходите за инфлуенсър маркетинг от общите рекламни бюджети на компаниите все още е сравнително малък, около 10%, сподели за Investor.bg Ива Григорова, директор PR бизнес на MSL Sofia. По думите ѝ най-голям дял от средствата все още се насочва към телевизиите, а на второ място остават дигиталните медии. Проучването показва, че съдържанието от инфлуенсъри се е превърнало в активна част от комуникациите на брандовете и се е превърнало в популярен източник на информация сред потребителите.

Компаниите по света са инвестирали с 42% повече в инфлуенсър маркетинг през 2021 г. спрямо предходната година, показва доклад на McKinsey от септември 2022 г.

Въпреки че по отношение на каналите има категорично припокриване между предпочитанията на инфлуенсъри, потребители и брандове, при използваните формати има леки разминавания. Инфлуенсърите в България залагат предимно на Story формата (72%), докато компаниите смятат видеата за най-работещи за тях.

Най-коментирани теми от инфлуенсърите, които потребителите следват. Графика: MSL Най-коментирани теми от инфлуенсърите, които потребителите следват. Графика: MSL

Темата, която най-много се коментира от инфлуенсърите, които потребителите у нас следват, е „пътувания“ (57%), следвана от „грим и красота“ (51%) и мода (50%). Малко по-малък е делът на темата за семейството и начина на живот – 46%.

Докладът Nielsen Brand Impact от май 2022 г. разкрива, че съдържанието от инфлуенсъри води до по-големи показатели, свързани с разпознаваемостта на бранда и афинитет към марката спрямо други дигитални формати. Инфлуенсърите, които предоставят достоверна и вдъхновяваща информация и препоръка, са тези, които оказват най-голямо влияние върху потребителското поведение за покупка, показват данни на WARC.

„Интересното е, че мъжете имат много по-голям спектър от интереси и следват много по-различни инфлуенсъри, включително и такива от чужбина“, коментира той.

Проучването показва още, че около 40 на сто от анкетираните твърдят, че често им се случва да купят продукти или услуга, които са коментирани от инфлуенсър. Самите компании пък търсят предимно лица, които възможно най-естествено да предадат посланията на конкретния бранд (71%). 24% от фирмите се спират на инфлуенсър като вземат предвид неговата популярност и броя на последователите му, а същият дял компании търси инфлуенсър, който не работи с конкурент. 87 на сто от инфлуенсърите пък предпочитат да работят с марки, които харесват и използват в ежедневието си.

Всъщност компаниите в България работят предимно с микроинфлуенсъри, които имат между 5000 и 40 хил. последователи (76% от анкетираните), а 71% залагат на по-популярни лица (макроинфлуенсъри, с между 40 хил. и 100 хил. последователи). 65% пък предпочитат да се спрат на популярно лице, а 29% - на експерт или журналист. На наноинфлуенсърите (с между 1000 и 5000 последователи) се падат 11%.

От MSL посочват още, че в България преобладават микроинфлуенсърите (общо 1600), следвани от наноинфлуенсърите (2000 души) и макроинфлуенсърите (380).

Инфлуенсърите в България. Графика: MSL Инфлуенсърите в България. Графика: MSL

66% от потребителите следват известни личности, а 65% казват, че следват обикновени хора, докато 29 на сто предпочитат да следват професионалисти и експерти.

80% от анкетираните инфлуенсъри казват, че биха се включили в кампании за социално значими теми, включително безвъзмездно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:02 | 20.09.22 г.
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още