IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Октоберфест се завръща, но под сянката на инфлацията

За германските пивовари растящите разходи стигат много по-дълго от цената на едно черпене по дългите дървени пейки на фестивала

17:14 | 16.09.22 г.
Снимка: Sven Hoppe/picture alliance via Getty Images
Снимка: Sven Hoppe/picture alliance via Getty Images

Октоберфест се завръща в Германия след двугодишно прекъсване заради пандемията – със същите огромни бирени халби, свински джоланчета, прецели с размера на чинии, мъже в кожени къси панталони и жени в традиционни рокли с огромни деколтета, пише Associated Press.

Но макар че пивоварите са повече от щастливи да видят завръщането на основната туристическа атракция на баварската столица, и те, и посетителите са под натиск от инфлацията по начин, който едва ли можеше някой да си представи при последното му провеждане през 2019 г.

Еднолитрова халба бира ще струва между 12,60 и 13,80 евро тази година, което е с около 15% повече спрямо 2019 г., показва официалната уеб страница на Октоберфест.

Събитието започва тази събота следобед, когато кметът на Мюнхен отваря първия кег бира и обявява „Отворен е“ на баварски диалект.

За германските пивовари растящите разходи стигат много по-дълго от цената на едно черпене по дългите дървени пейки на фестивала. Те се сблъскват с по-високи цени по цялата производствена верига – от съставките като ечемик и хмел до последни щрихи като бирени капачки и опаковки.

Фестивалът отразява инфлацията в икономиката като цяло: изключително високите цени на природния газ вследствие на войната в Украйна повишават разходите на бизнеса и потребителите за енергия, а възстановяващото се търсене от пандемията прави частите и суровините особено трудни за намиране.

Оборудването за производство на бира често се захранва с природен газ, а цените на ечемичения малц – или зърното, което е оставено да покълне чрез овлажняване – са се увеличили над двойно, до над 600 евро за тон. Стъклените бутилки са поскъпнали с 80%, тъй като производителите плащат повече за енергия. Цените на капачките са с 60% нагоре и дори лепилото за етикетите е в дефицит.

„Цените на всичко се промениха значително тази година“, казва Себастиан Уц, главен техник на историческата Hofbraeu Brewery в Мюнхен, чийто корени датират в града от 1589 г. „За да вариш собствена бира, имаш нужда от много енергия... и за охлаждане. В същото време се нуждаем от суровини – ечемичен малц, хмел – където цените на доставките са се увеличили“.

Разходите на всичко - картон, неръждаема стомана за бъчви, дървени палети, почистващи препарати, за да се поддържат резервоарите на пивоварните безупречни - са се повишили.

„Това са цени, които германската пивоварна индустрия не е виждала досега“, каза Улрих Биене, говорител на историческата семейна пивоварна Veltins в Гревенщайн, която не е една от марките, продавани на Октоберфест.

Инфлацията удари годишен темп от 7,9% в Германия през август и рекордните 9,1% в еврозоната. Растящите потребителски цени в Европа са захранени преди всичко от Русия, която ограничава доставките на природен газ, а това вдига цените до небесата. Те се прокрадват през електроенергията, тъй като газът се използва за генериране на енергия, и през разходите за множество промишлени процеси, например създаването на торове, стъкло и стомана. Земеделците също отчитат по-високи разходи за отопляване на сгради и наторяване на културите.

Всичко това се трупа в цените на нещата, които хората купуват, а тези по-високи цени удрят покупателната им сила.

Инфлацията е „нажежена в Германия“ и може да достигне 10% до края на годината, казва Карстен Бржески, главен икономист за еврозоната в ING Bank. Темпът трябва да се забави следващата година, тъй като потребителското търсене ще отслабне – но това носи слабо успокоение днес.

При всички положения Октоберфест носи изключително нужния тласък за хотелите и хранителната индустрия в Мюнхен.

„Красиво е“, казва кметът Диетер Райтер. „Можеш да видиш как ентусиазмът се завръща“. Той омаловажи опасенията за подобно голямо събитие по време на пандемия, казвайки, че разпространението на Covid-19 “вече не е решаващ фактор“ и добавя „Нека да видим как ще мине“.

Около 487 пивоварни, ресторанти, скара за риба и месо, продавачи на вино и други ще обслужват посетителите на Октоберфест. Работното време ще е дори по-дълго от преди, като първите тенти ще отварят в 9 ч. сутринта и ще затварят в 22:30 ч., а последните поръчки ще бъдат взимани в 21:30 ч.

В годините преди Covid-19 около 6 млн. души посещаваха фестивала годишно, а много от тях се обличаха в традиционни баварски носии.

Октоберфест, който се провежда за пръв път през 1810 г. в чест на сватбата на Лудвиг Баварски и принцеса Терезия, е отменян десетина пъти в над 200-годишната си история заради войни и пандемии.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:14 | 16.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още