През юли за първи път в историята зрителите в САЩ са гледали повече онлайн (стрийминг) телевизия, отколкото кабелна и ефирна телевизия. Отчасти това се дължи на краткосрочни сезонни причини, но има и дългосрочни фактори, които сочат, че онлайн платформите ще вземат все по-голяма част от дела на телевизиите и киното. Това коментира Мая Калчева, ръководител "Маркетинг и комуникации" в Neterra, в ефира на предаването „Бизнес старт“ по Bloomberg TV Bulgaria.
Данните за юли са на компанията Nielsen и измерват гледаемостта в САЩ само през телевизионни устройства.
„Това е голям прецедент, защото близо 100 години основните утвърдени медии винаги са били водещи при представянето на информацията в света. Телевизията имаше това влияние над мнението на хората, но това вече не е така. Вече виждаме, че след 2-3 години пандемия, война, икономически кризи, разделението на света на различни зони на влияние, хората търсят медии, които да станат място за почивка от целия този поток на информация“, смята тя.
Според нея спадът в гледаемостта на ефирната и кабелната телевизия е отчасти сезонен заради липсата на нови предавания и спортни състезания. По-дългосрочните причини за това са свързани с развитието на технологиите, които дават предимство на онлайн платформите, като телевизиите, заложили на по-стари и утвърдени методи не са в крак с времето, каза събеседникът.
В същото време огромните инвестиции на стрийминг платформите в създаване на съдържание се отплащат и те много внимателно избират кога да направят премиерата на своите най-чакани продукции.
„Борбата за по-голямо парче от пая е непрекъсната, даже и този пай си има граници“.
Тя посочва за пример факта, че Китай, който е огромен пазар, отказва да потребява световните стрийминг платформи и създава свои, като по-този начин ограничава възможностите за растеж на западните компании.
Стрийминг платформите навлизат и на българския пазар, въпреки че по думите на госта у нас телевизиите все още държат водеща позиция.
Мая Калчева отбеляза, че европейските пазари са по-спефицични – всеки има свой език и култура и за световните марки е трудно да се състезават с местните продукции. Въпреки това, по нейни оценки, делът на стрийминг платформите в България, включително големи имена като Netlix и HBO, е около 20%.
„Това не е стриктно изследвано, няма официална статистика, но растежът е много бърз, като в скоро време – може би една година, ще настигнем световните тенденции“, смята гостът.
Още от разговора може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria