IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Световният тласък към електрическа мобилност вече има ясна посока

Все повече политики и корпоративни ангажименти подчертават общия стремеж към по-чист автомобилен транспорт както в Европа, така и по целия свят

10:52 | 11.08.22 г.
Фабрика на BMW в Лайпциг, Германия. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg
Фабрика на BMW в Лайпциг, Германия. Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Водещите автомобилни концерни все повече засилват електрификацията на новите си модели. До известна степен това се случва под натиска на правителствата в развитите икономики, някои от които вече обявиха крайна дата за прекратяване на продажбата на нови конвенционални превозни средства.

Като част от своя "План от десет точки за зелена индустриална революция" британското правителство обяви още през 2019 г., че продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили и ванове ще се прекрати до 2030 г., а до 2035 г. лекотоварният трафик трябва да отделя нулеви емисии.

Към края на миналата година американският президент Джо Байдън подписа изпълнителна заповед, съгласно която федералното правителство ще прекрати закупуването на превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, до 2035 година, за да насърчи електрическата мобилност.

Миналия месец пък Австралийската столична територия стана първият австралийски щат, обявил, че от 2035 г. прекратява продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили в опит да намали въглеродните емисии.

Европейският съюз (ЕС) одобри в края на юни предложението след 2035 г. да се прекрати продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, като по този начин Европа ще се опита да сведе до минимум емисиите си на въглероден диоксид. Това стана ясно след среща на министрите на околната среда на 27-те страни членки в Люксембург.

Решението на ЕС е в унисон с декларацията на Конференцията на ООН по изменението на климата (COP26), провела се в Глазгоу през ноември миналата година. В документа беше обявено сътрудничество между правителствата и бизнеса за преминаване към продажба на беземисионни нови автомобили и ванове до 2040 г. в световен мащаб и не по-късно от 2035 г. на водещите пазари.

Предложението на Европейската комисия (ЕК) беше представено още през юли 2021 г., а одобрението му ще означава пълно преминаване към електрически автомобили в ЕС от 2035 г., припомня телевизия France24, цитирана от БТА.

Мярката има за цел да подпомогне постигането на климатичните цели на ЕС за постигането на пълна въглеродна неутралност до 2050 г.

Планът за спиране на продажбата на нови превозни средства, задвижвани от конвенционални двигатели, след 2035 г. включва и по-строги цели за намаляване на вредните емисии, отделяни от новите автомобили, от 2030 г. Целите се определят като процентно намаление спрямо 2021 г., обяснява ЕК на своя сайт.

Според взетото от Европейския парламент (ЕП) решение целите за намаляване на въглеродните емисии до 2030 г. са с 55 на сто по-малко за новите леки автомобили, и с 50 на сто за новите микробуси. През 2026 г. ЕК трябва да оцени напредъка по тях.

"Това е голямо предизвикателство за нашата автомобилна индустрия", признава френският министър на енергийния преход Агнес Пание-Рунаше. Той допълва също така, че това е "необходимост" предвид конкуренцията от страна на Китай и САЩ, които залагат силно на електрическите превозни средства, смятани за бъдещето на автомобилната индустрия.

Междувременно Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) призовава членовете на ЕП и екоминистрите от ЕС да обмислят всички фактори на несигурност, пред които е изправена индустрията, докато се подготвя за мащабната трансформация. Поставените цели са изключително предизвикателни и са постижими само с масово увеличаване на инфраструктурата за зареждане на електромобили, според европейската асоциация.

"Автомобилната индустрия ще допринесе изцяло за целта за въглеродно неутрална Европа през 2050 г., заяви Оливер Ципсе, президент на ACEA и главен изпълнителен директор на BMW AG. Въпреки това "като се има предвид нестабилността и несигурността, които изпитваме в световен мащаб", всяко дългосрочно регулиране, простиращо се и след настоящото десетилетие, "е преждевременно на този ранен етап. Вместо това е необходим прозрачен преглед", за да се определят целите след 2030 г., каза още Ципсе. 

Как реагират автомобилните компании

С оглед на тенденциите за увеличаване на продажбите на електрически модели и предприетите от правителствата стъпки за намаляване на замърсяването на въздуха много от световните лидери в автомобилния бранш обявиха намеренията си за прекратяване на производството на коли, задвижвани от двигатели с вътрешно горене.

Volvo Cars планира половината от новите му модели да са електрически до 2025 г., а до 2030 г. напълно ще премине към изцяло електрически автомобили.

Последна актуализация: 12:25 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още