Това е сделка, която кара хората да се замислят и да ѝ обърнат сериозно внимание: Американският производител на автомобили General Motors (GM) подписа многогодишен договор за доставка на метала кобалт за батериите си с швейцарската Glencore. Металът ще бъде добиван от австралийска мина на Glencore, както пише Handelsblatt, позовавайки се на свои източници.
С тази сделка GM иска да си осигури дългосрочни доставки на суровини за своите електрически модели като Chevrolet Silverado или електрическата SUV версия на Hummer. И богатата на традиции компания от Детройт не е единствена в това отношение.
Все повече американски производители на автомобили поемат доставките на суровини в свои ръце. Tesla например е подписала многогодишен договор за доставка на никел с бразилската миннодобивна компания Vale и други партньорства. Това вдъхновява и неамерикански производители като VW и Toyota. Японците дори имат пряк дял в литиева мина.
Рискована зависимост
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск се заиграва с идеята сам да покрие цялата верига за доставки: „Цените на лития са на безумни нива", написа той в Twitter миналата седмица. „Ако разходите не се подобрят, може да се наложи Tesla да се заеме с мащабен добив и рафиниране“.
Зависимостта на автомобилната индустрия от важните суровини става все по-ясно доловима, тъй като цените на почти всички основни суровини за батерии се удвоиха от януари 2020 г. насам. За първи път цената на акумулаторните батерии се увеличава от началото на годината, което оскъпява преминаването към електромобилност, както предупреждава например Международната агенция по енергетика. Това е така, защото за производството на електрически автомобили са необходими над пет пъти повече минерални суровини, отколкото за двигателите с вътрешно горене.
Докато преди двигателят беше ключовата технология в автомобила, днес това е батерията. Йорн Нойхаузен, експерт по автомобилостроене в консултантската фирма PwC Strategy&, казва: „В миналото батериите се считаха за стока, която може да се купи евтино. Днес това е различно“. А по думите му без да бъде лидер в технологията на батериите, нито един производител на електрически автомобили няма да оцелее в дългосрочен план.
Това разбиране се възприема все повече и от германските производители на автомобили. Daimler и VW, например, инвестират все повече в производството на собствени батерии. Но докато германските производители отдавна се занимават с въпроса откъде идват клетките за батериите, сега проблемът е много по-дълбок: те трябва да се конкурират с международните си конкуренти за оскъдните суровини.
Едно е сигурно: търсенето на важните суровини нараства бързо. Само германските производители VW, Mercedes и BMW очакват до края на десетилетието поне половината от продаваните от тях автомобили в света да бъдат изцяло електрически. Производствените мощности се създават в момента: „Ние изграждаме бъдещето на електромобилността", възкликва шефът на Mercedes Ола Келениус в новото заводско хале близо до централата в САЩ в Тускалуза, Алабама.
Силното търсене на суровините за батерии е тясно свързано с бума на електрическата мобилност, който завладява все по-големи части от САЩ. Както показва силното търсене на електрическите пикапи, обявени от Ford и GM, дори традиционните купувачи на автомобили в САЩ се отърсват от срамежливостта си по отношение на електрическите задвижвания и по този начин опровергават много европейски предразсъдъци за неугасващата любов на американците към бензиновите двигатели с вътрешно горене.
В края на краищата шофьорите в САЩ също си правят внимателно сметката. И там цените на бензина надхвърлиха предишните си върхове след руската инвазия в Украйна. Междувременно галон бензин струва рекордните 4,33 долара. Според изчисления на доставчика на финансови услуги Northern Trust всеки долар увеличение на цените на бензина увеличава месечните разходи на едно американско домакинство средно с повече от 50 долара.
В резултат и американците преминават към електрически автомобили. През март например цяла една четвърт от купувачите на автомобили в САЩ в портала Edmunds.com са обмисляли да закупят за първи път хибрид, Plug in- хибрид или електромобил - увеличение с 84% в сравнение с февруари. А съвсем наскоро почти половината от участниците в представително проучване заявяват, че електрическите автомобили могат да бъдат реална алтернатива на автомобилите с вътрешно горене.
И друга статистика също сочи нагоре - броят на станциите за зареждане на електромобили се е увеличил с 16% от началото на 2021 г. до 110 158 станции. Ще бъдат добавени още: администрацията на президента Джо Байдън иска да разпредели 5 млрд. долара за пет години, за да ускори развитието на мрежата за зареждане. Засега Калифорния е начело с 39% от всички регистрирани електрически превозни средства и почти една трета от зарядните станции.
Но щастливци са онези производители на автомобили, които вече могат да доставят съответните модели. Електрическият бум в САЩ изглежда едва започва. Или, ако цитираме шефа на Tesla Илон Мъск, който току-що откри новата си гигабарика: „Това е лудост".