Новите батерии на ID.4 трябва да издържат много. Новият електрически SUV има за цел да повиши продажбите на Volkswagen в САЩ, които от дълго време са в застой. Германският автомобилен производител не може да си позволи проблеми с батериите, които от време на време принуждават конкурентите му да ги изтеглят от пазара. Ето защо компанията провежда тестове на място.
В сряда VW откри лаборатория за батерии на стойност 22 млн. долара и площ от 32 000 кв.м в американския си завод в Чатануга. Целта е да се изгради собствено ноу-хау в областта на акумулаторите, обяснява шефът на VW Северна Америка Скот Киог.
Компонентите са изложени на екстремни условия в големи контейнери за изпитване: Кутиите на акумулаторите се охлаждат до минус 70 градуса, след което се загряват до плюс 130 градуса. Те са изложени на аризонски прах, фин колкото човешки косъм. Потапят се под вода и се разклащат в голяма машина за разклащане, пише в свой репортаж Handelsblatt.
Киог възлага големи надежди на Завода. „Преди две години взехме съзнателно решение да продължим с електрификацията", казва той на церемонията по откриването. По онова време, казва той, пазарният дял на електрическите автомобили в САЩ е бил 0,3%. „Сега развитието на пазара ни възнаграждава. VW иска да бъде лидер в електрификацията и Лабораторията за инженерни батерии ще помогне много за това, поясни той.
VW си е поставил амбициозни цели за северноамериканския пазар. Концернът ще инвестира тук 7,1 милиарда долара до 2027 г. Пазарният дял в САЩ трябва да се увеличи от четири на десет процента, обясни главният изпълнителен директор на концерна Херберт Дийс в интервю за Handelsblatt, - преди всичко с електрически автомобили.
Производството на ID.4 ще започне скоро и в САЩ. Броят на служителите в завода в американския щат Тенеси ще бъде увеличен от 4000 на 5000. Според Киог през 2023 г. ще бъдат произведени около 70 000 до 80 000 бройки от електрическия SUV, а през 2024 г. - 100 000 бройки. Последното отговаря на капацитета на завода за акумулатори, който VW представи по-подробно по време на презентацията в сряда.
Фабрика за батерии номер пет
Фабриката за батерии в Чатануга, където отделните клетки се превръщат в големите пакети батерии в пода на автомобила, в момента работи на една смяна. Това съответства на стандартния завод на компанията, обяснява Крис Глоувър, мениджър на обекта в Чатануга. Разработена е по германски модел: "Втората фабрика от този вид е построена в Чешката република, а още две - в Китай. Чатануга е номер пет“.
Градът в Тенеси е основното производствено съоръжение на VW Северна Америка, редом със завода в Пуебла, Мексико. Само допреди няколко години заводът произвеждаше основно Passat, който се радваше на слабо търсене в САЩ. „Всеки Passat ни носеше загуби", признава Киог. От конвейера слизаха по-малко от 80 000 автомобила годишно.
Единствено фокусът върху популярните в САЩ SUV автомобили доведе до обрат. Благодарение на крайградските SUV модели приходите на VW се увеличиха с 1,5 млрд. долара и дъщерната американска компания излезе от червената зона на загубите. Вместо предишните 15%, сега 70% от продаваните автомобили са SUV. Моделите Atlas и Atlas Cross Sport са печеливши, макар и класически автомобили с вътрешно горене.
Електрическата стратегия трябва да подсигури бъдещето. Първоначално в САЩ ще се произвежда само моделът ID.4. На втори етап може да бъде добавен по-голям електрически SUV - ID.5. Може би най-дългоочакваният автомобил на VW - малкият ван ID.Buzz - ще бъде внасян от Германия в обозримо бъдеще.
Нова компания за пикапи
Планираният нов пикап на групата - Scout - вероятно няма да се произвежда в Чатануга. Volkswagen навлиза в най-популярния сегмент на автомобилите в САЩ с възродената си култова марка и тук също залага на електрическата технология. Въпреки това Scout няма да се появява под логото на VW, а ще бъде обособен като отделна марка. За тази цел се създава нова компания в САЩ: Тя няма да е под шапката на VW Северна Америка, а ще рапортува директно на централата във Волфсбург.
За Киог това е личен провал. В края на краищата американецът, който постигна обрат в приходите на VW в Северна Америка, е лобирал пред главния изпълнителен директор на концерна Дийс компанията да предложи електрически пикап. Затова е учудващо, че Киог не отговаря за разработването, производството и пускането на пазара на този продукт.
На въпрос на Handelsblatt за предисторията, мениджърът остава сдържан: „Трябва да попитате Волфсбург за това“. VW Северна Америка, разбира се, била готова да предложи свой собствен пикап в бъдеще, допълва той - ако компанията пожелае. Електрическата модулна система би могла да послужи като основа за това.
Първо обаче трябва да бъде увеличено производството на ID.4 в Чатануга. Електрификацията на централата струва 800 милиона долара. Стотици ID.4, предсерийни автомобили, които не са предназначени за продажба, вече са на паркинга на фабриката.
Клетки от доставчици
Лабораторията за батерии е „важна стъпка за компанията" за овладяване на всички ключови технологии за електрическа мобилност, обясни главният инженер на VW Северна Америка Волфганг Демелбауер-Ебнер при откриването. Компанията иска да продължи да подобрява технологията на батериите по отношение на енергийната плътност, теглото и разходите.
Една от новозакупените специални машини е така наречената „многоосна клатеща се маса". Тя дава възможност за провеждане на вибрационни тестове, които симулират среден годишен пробег от 15 000 км само за една седмица. Според спецификациите батерията трябва да издържи 100 000 км и осем години. Освен това има камери за термичен шок, в които батериите се излагат на бързи температурни промени, за да се провери, наред с други неща, устойчивостта на заваръчните шевове.
Новата лаборатория за батериите е една от четирите в света, в допълнение към тезу в Брауншвайг, Шанхай и Чанчун в Китай. Теоретично всички тези тестове биха могли да се проведат и в Германия. Но Демелбауер-Ебнер казва, че само транспортът до Германия и обратно през Атлантическия океан ще отнеме шест седмици: батериите не могат да се транспортират със самолет поради теоретичната опасност от възпламеняване.
Според VW в Чатануга са наети повече от 100 инженери. 30 се концентрират върху климатичните, механичните, електрическите и корозионните изпитания на акумулаторни батерии и клетки.
Клетките не идват от самия VW, а от доставчика SKI. Според Демелбауер-Ебнер компанията обмисля да създаде и собствено производство, но е много доволна от партньорството с SKI. А VW вече мисли и за бъдещото рециклиране на батериите.
преди 2 години Господи, прибери си копейките в БГ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Фащовете нямат ток да си светкат, а те бълнуват за електромобили. Господи, прибери си вересиите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар