IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Суровини за акумулатори от Канада: VW иска да навлезе в миннодобивния бизнес

В северноамериканската страна Volkswagen и Mercedes виждат важен партньор в областта на редките суровини

15:35 | 23.08.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

На фона на предстоящия недостиг на важни суровини за производството на батерии Volkswagen възнамерява да разчита повече на Канада. Във вторник автомобилният производител и канадското правителство ще подпишат меморандум за разбирателство относно разширяването на електромобилността, пише германският Handelsblatt. Двете страни ще се споразумеят да проучат как Канада може да допринесе за снабдяването на VW със суровини.

PowerCo, новосъздадената компания за батерии на групата, ще играе централна роля в плановете. Целта е да се стимулира сътрудничеството в областта на създаването на стойност за батериите, веригите за доставка на суровини и производството на катодни материали в Северна Америка.

„Няма да откриваме собствени мини, но искаме да участваме в канадски мини и оператори на мини", казва пред Handelsblatt членът на борда на директорите на VW за технологиите Томас Шмал. Според него целта е да се гарантират обеми и цени чрез дългосрочни споразумения за доставка, например като част от съвместно предприятие с PowerCo.

Така например 20 до 30% от годишното производство на дадена мина може да бъдат закупени от дъщерното дружество на VW за акумулатори на фиксирана цена. Останалите 70-80% могат да бъдат продадени от операторите на мината на цени на световния пазар. „Канада разполага с почти всички суровини, необходими за производството на батерии", казва Шмал. Той пояснява, че има големи количества никел от най-високо качество, както и мед и кобалт. „А там има и много сериозно развита миннодобивна дейност“. 

80% от разходите за клетките са разходи за суровини, обяснява Шмал. „В миналото големите производители на автомобили смятаха, че е достатъчно да купят заводи за производство на клетки. Днес знаем, че трябва да навлезем много по-дълбоко във веригата на създаване на стойността“. 

Възможна е инвестиция за милиарди долари в Канада

Писмото за намерения ще бъде подписано от напускащия главен изпълнителен директор на VW Херберт Дийс и канадския министър на промишлеността Франсоа-Филип Шампан, като се очаква да присъстват и германският канцлер Олаф Шолц и канадският министър-председател Джъстин Трюдо.

От гледна точка на концерна във Волфсбург дъщерното дружество на VW PowerCo е предопределено за този напредък. Под ръководството на Шмал новото дружество за батерии разработи стандартна клетка, която в бъдеще ще се използва в 80% от електромобилите на групата. Това ще позволи да се използват икономии от мащаба.

„В перспектива ще ни трябват многократно повече акумулаторни клетки", казва Шмал. „За тази цел се нуждаем от надеждни доставки на суровини". По-конкретно VW иска да изгради шест завода за акумулаторни клетки в Европа и още един в Северна Америка, за да снабдява амбициозната продуктова гама.

Шмал казва, че по-малкото е повече, когато става въпрос за инвестиции в миннодобивната промишленост. „Става дума за най-много няколко интерфейсни партньора“, пояснява мениджърът. Като цяло PowerCo иска да инвестира двуцифрена сума в милиарди евро в развитието на глобалната верига за създаване на стойност на батериите заедно с партньорите си. В Канада сумата може да е едноцифрено число в милиарди.

Така VW може да стане първата западна автомобилна компания, която ще придобие значителен пряк дял в оператор на мини. В края на юли General Motors подписа многогодишен договор за доставка на литий от Южна Америка с американската химическа компания Livent; подобен договор имаше и с MP Materials.

Ford е подписала редица договори за доставка на суровини с миннодобивни гиганти, включително BHP и Rio Tinto. Те обаче не включват пряко участие в мините.

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск на свой ред написа в Twitter, че с оглед на бързото покачване на цените на лития Tesla може да бъде принудена да навлезе в добивния бизнес. Въпреки това не бяха обявени конкретни стъпки. Азия обаче вече е напред в плановете. Китайският производител на автомобили BYD планира да инвестира еквивалента на около 4,1 млрд. евро в завод за батерии и миннодобивен проект в провинция Дзянси, обяви компанията наскоро.

Но не само VW има големи планове за Канада. Базираният в Щутгарт производител на автомобили Mercedes-Benz също може да подпише във вторник декларация за намерения относно евентуално закупуване на суровини, твърдят източници от сектора. Главният директор по технологиите Маркус Шефер, отговарящ за развойната дейност и покупките, е част от делегацията на Шолц и министъра на икономиката Роберт Хабек в Канада. 

Mercedes потвърди за посещението пред Handelsblatt. Компанията не съобщи какво точно ще бъде обявено на място. Според спекулации базираният в Щутгарт концерн се стреми да осигури по-добра сигурност на веригата за доставки на важни материали като литий, никел, кобалт и манганова руда. Все още се очакват конкретни споразумения.

Докато Mercedes и VW все още просто планират да навлязат по-дълбоко в снабдяването със суровини, BMW, третият по големина германски автомобилен производител, вече е крачка напред. Преди години базираната в Мюнхен компания реши да купува важни суровини от производителите и по-късно да ги предава на производителите на акумулаторни клетки.

Предимство: BMW има поглед върху произхода, методите на добив и цените. Така например компанията купува литий от Gangfeng в Австралия и Livent в Аржентина. И има договор за доставка на кобалт с мароканската миннодобивна компания Managem. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:58 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още