Стейбълкойнът на PayPal е вероятно да има успех там, където Facebook се провали, благодарение на позицията на платежния гигант във Вашингтон и по-доброто разбиране на въпроса от страна на политиците през последните три години, пише журналистът Хана Ланг в материал за Ройтерс.
Този месец PayPal обяви, че пуска PayPal USD, криптомонета, обвързана с щатския долар, което го прави втората голяма международна компания, която има амбиции да издава собствена монета след Libra на социалната мрежа Facebook през юни 2019 г.
Решението е налице, докато PayPal преминава към нов главен изпълнителен директор, чието назначаване бе обявено по-рано миналата седмица. На този фон то изглежда рисковано, като се има предвид, че проектът на Facebook беше прекършен от политическа опозиция и регулаторен натиск след няколко фалита в сектора.
Но PayPal се намира в по-силна позиция от Facebook, посочват бивши длъжностни лица, мениджъри и анализатори. Сега политиците са по-добре запознати със стейбълкойните, отколкото през 2019 г. Амбицията за създаване на федерални регулации за стейбълкойните също помага за потвърждаването на статута им в очите на властите.
„Светът се промени значително от проекта Libra на Facebook насам. Нямаше никакво познаване на стейбълкойните“, коментира Кристофър Джанкарло, бивш председател на американската Комисия за търговия със стокови фючърси.
„Оттогава администрацията, Конгресът и Федералният резерв имаха време да разберат стейбълкойните и стейбълкойн регулациите и има много разширен PR от индустрията, включително и много лобиране“, допълва той.
За разлика от Facebook, гигантът в социалните мрежи, който бе под постоянен надзор заради проблеми с личните данни и намеса на Русия на изборите в САЩ, PayPal е доказал се във Вашингтон финансов оператор. Компанията е похарчила 1,13 млн. долара за лобиране миналата година, показват данни на OpenSecrets, като от няколко години лобира и в подкрепа на криптовалутите.
„От гледна точка на политиката има значителна разлика между Libra на Facebook и стейбълкойна на PayPal“, коментира Айзък Болтански, директор към брокера BTIG. „Все още има стена между банкирането и търговията, така че знанието за ясното позициониране на PayPal от едната страна на тази стена, би трябвало да успокои законодателите“, допълни той.
От PayPal и Meta са отказали коментар.
Стейбълкойнът PayPal USD ще се емитира от Paxos Trust и ще е подкрепен от доларови депозити и американски държавни ценни книжа, като също така ще е под надзора на Департамента за финансови услуги на щата Ню Йорк.
PayPal пуска свой стейбълкойн, защото се вижда като лидер в платежните иновации, коментира запознат с плана на компанията. По-рано главният изпълнителен директор Дан Шулман заяви, че се надява монетата евентуално да се използва за разплащания. Но според PayPal основно тя ще се служи на американските потребители за покупка и продажба на други криптовалути на платформата, посочва източникът.
Дан Долев, старши анализатор на Mizuho, коментира, че PayPal USD няма да промени играта за инвеститорите на PayPal. „Това е положителен шум“, коментира той.
Големи амбиции
Накои политици обаче имат притеснения. Максин Уотърс, най-високопоставеният демократ в Комисията по финансови услуги в Камарата на представителите, предупреди, че PayPal пуска стейбълкойн без федерален надзор за защита на потребителите и финансовата стабилност. Но преобладаващите реакции във Вашингтон са по-скоро сподавени.
Когато Facebook представи Libra, стейбълкойн, чиито операции бяха базирани в Швейцария и който беше обвързан с кошница валути, мениджърите на компанията не скриха амбициите си. Те заявиха, че искат да направят революция на световната финансова система.
Проектът се сблъска с ожесточена опозиция от политиците, притеснени, че Libra може да даде на Facebook твърде голям контрол върху паричната система и да наруши неприкосновеността на потребителите.
Facebook ребрандира Libra, ограничи мащаба ѝ и премести проекта в САЩ в опит да се сдобие с регулаторно одобрение от Вашингтон.
Според бивше длъжностно лице, запознато директно с въпроса, решението за одобряването на Libra е съвпаднало с прехода към администрацията на президента Джо Байдън през януари 2021 г. И макар Фед да работи по въпроса от известно време, решението до голяма степен се оказа в ръцете на тогава новия финансов министър Джанет Йелън. Тя е имала нужда от време, за да анализира в пълен мащаб въпроса, коментира запознатият.
Уморена от чакане, Facebook продаде проекта през януари 2022 г.
От Белия дом и Фед са отказали коментар. Говорител на финансовото министерство отбеляза, че Йелън „многократно е призовавала Конгреса да се създаде широкообхватна регулаторна рамка за стейбълкойни“.
Финансовото министерство проучва стейбълкойните през последните две години. След краха на TerraUSD миналата година Йелън заяви, че стейбълкойните не представляват системен риск. Оттогава страховете, че монетите могат да изместят традиционните пари намаляха и финансовото министерство и Конгресът постигнаха широко съгласие, че съответните регулатори трябва да ги надзирават.
„Имаше ужасно много свършена работа (…), за да се разбере какъв е пропорционалният риск от тези неща“, коментира Джак Флетчър, мениджър в блокчейн компанията R3.
По-рано този месец Фед очерта процеса за това как държавните банки да извършват трансакции със стейбълкойни. В същото време по-рано миналия месец Комисията за финансови услуги на Камарата на представителите придвижи законопроект, който дава на Фед правомощията да надзирава стейбълкойни, запазвайки и тези на щатските регулатори.
Председателят на комисията от Републиканската партия Патрик Макхенри заяви в позиция за PayPal USD, че Конгресът трябва да действа бързо за приемането на този законопроект, „позволявайки на стейбълкойните да постигнат своя пълен потенциал“.
преди 1 година Жалко, че 3/4 от PalPal услугите са само за граждани на USA. Включително крипто-услугите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар