По време на финала на Световното първенство по футбол между Франция и Аржентина в неделя логото Crypto.com имаше добре отразено място покрай очертанията на терена, появявайки се само на метри от играчите на двата отбора. За зрителите, които все още се чувстват засегнати от краха на FTX, показването на тези надписи може и да им е попречило да се насладят на мача, пише Bloomberg.
Разполагането на банерите на Crypto.com край терена е ясно забележим символ на това как криптокомпаниите ухажваха традиционните инвеститори, наливайки милиарди за реклама и спортни партньорства, докато манията в сектора достигаше своя връх с появата на FTX по време на финала по американски футбол за Супербол – едно от най-гледаните телевизионни програми. Но сега балонът се спука, FTX фалира, бившият главен изпълнителен директор е изправен пред обвинения в измама и Crypto.com остава като единственият голям патрон на спорта от криптосредите.
Супербол и Световното първенство по футбол рамкираха една бурна година за криптоиндустрията, чийто късмет драстично се обърна, след като серия от разпродажби и фалити разтърсиха сектора, носейки загуби за инвеститорите.
И тъй като много договори за спонсорства са за по-дълъг период от време, някои от тях ще продължаваме да виждаме въпреки трудностите на криптовалутите. Отбори и лиги обаче побързаха да развалят отношенията с FTX, чийто съосновател Сам Банкман-Фрийд бе арестуван миналата седмица по обвинения в злоупотреба с милиарди долари средства на потребители. Междувременно, хвърляйки сянка върху цялата индустрия, крахът на FTX заплашва някога доходоносните сътрудничества между професионални атлети и сектор, който гледа на техните фенове като на основен източник на потенциални потребители. Най скъпите спонсорства на криптокомпаниите по спортове. Графика: Bloomberg
„Предстои да видим дали те ще са склонни да поемат риска да приемат пари от криптосектора“, казва Питър Лаатц от компанията за проучвания на спонсорства IEG по повод това дали отборите ще искат да продължат да бъдат свързвани под някаква форма със затруднения сектор. „Хората ще бъдат малко по-въздържани“, допълва той.
FTX похарчи близо 100 млн. долара за спортни партньорства през 2021 г., показват данни на консултантската фирма GlobalData, която проследява сделките в спортната индустрия, включително права за излъчване и др. Преди нея са били само Crypto.com със 144 млн. долара и Socios.com със 132 млн долара – компания за създаване на фен токени с различен бизнес от FTX или Crypto.com.
Миналия месец окръг Маями-Дейд поиска от съда да разреши премахването на името на FTX от стадиона си – дом на отбора от Националната баскетболна асоциация на САЩ Маями хийт. Университетът в Каролина, департаментът по спорт на Университета в Бъркли, както и отборът във Формула 1 на Mercedes-AMG Petronas също прекратиха спонсорски сделки с компанията.
„От наша гледна точка крахът на FTX вече има ефект върху пазара на спонсорства“, коментира анализаторът на GlobalData Конрад Виачек.
Но дори още преди срива на FTX отношенията между двете индустрии – спортната и тази на криптовалутите – започнаха да се охлаждат с пазарните разпродажби през пролетта, които станаха причина за поредица ранни фалити. Броят сделки, подписани от юли насам, е с над 50% надолу спрямо първата половина на 2022 г., показват данни на GlobalData.
Amber Group, една от водещите в Азия платформи за търговия и кредитиране в криптосектора, обяви този месец, че прекратява сделката си за спонсорство с Челси, а блокчейнът DigitalBits не можа да плати дължимите суми по спонсорството си с футболния клуб Интер.
Александър Драйфус, главен изпълнителен директор на Socios.com, коментира, че спортните компании са засилили проверките си около потенциални криптоспонсорства, като често предпочитат краткосрочни сделки с предварителни плащания. Лаатц от IEG очаква, че през 2023 г. новите сделки ще намалеят още. А от 161 сделки, сключени през 2022 г., почти половината ще изтекат догодина, отбелязват от GlobalData. FTX Arena в Маями. Снимка: Bloomberg
Но дори и при това положение много блокчейн компании остават верни на спортната индустрия. Криптоборсата OKX заяви, че такива сделки са ключови за изграждането на име, независимо от пазара. „Спортните и други партньорства продължават да са важен елемент от изграждането на нашия бранд“, посочва Хайдер Рафик, главен международен маркетинг директор на OKX.
Crypto.com също заяви, че остава ангажирана със спортните партньорства въпреки хаоса от тази година. Сделките включват споразумение за 700 млн. долара за правата върху името на бившия Staples Center в Лос Анджелис, 5-годишен договор за 100 млн. долара с Формула 1, както и договор за сегашното Световно първенство по футбол.
Crypto.com обяви спонсорството си на Световното през март. Следващият турнир ще е след четири години. Твърде рано е да се каже кои фирми може да се появят на банерите край терена тогава, но като се имат предвид скорошните събития, според Виачек от GlobalData завръщането на Crypto.com не е сигурно.
„Бих бил до голяма степен изненадан“, казва той.