Финансовото министерство публикува своя проект за държавен бюджет и прогнозата си за периода до 2028 г., като в средносрочен план дефицитът се запазва до 3% от БВП, а разходите по консолидираната фискална програма не излизат от рамките на 40-процентното правило по Закона за публичните финанси (ЗПФ), но без разходите, извършвани от сметки за средства от Европейския съюз (ЕС) и по други международни програми и договори.
Макар че формално правилото е спазено, прогнозите на МФ показват значителен ръст на разходите – с близо 24% между предварителния отчет за 2024 г. и прогнозата за 2025 г. Ако общата стойност и през 2023 г., и през 2024 г. не надвишава 39-40% от БВП с включени вноската в бюджета на ЕС, то през периода 2025-2028 г. общата сметка е постоянно над 40% от БВП. Същевременно е видимо от публикуваните данни, че това се случва за сметка на разходи, които не са за вноската към бюджета на ЕС.
Източник: МФ
Така например според проекта за 2025 г. общите разходи достигат 44,9% от БВП, като повишението спрямо предварителния отчет за 2024 г. е от над 18,5 млрд. лв. За справка, ръстът 2023-2024 г. е близо 5,5 млрд. лв., а според прогнозите за 2026-2028 г. повишението е с по 2-3,5 млрд. лв. годишно. Въпреки това по прогноза бюджетното салдо се запазва в рамките на -3% от БВП, като очакването е през 2027 г. то да стигне -2,7% от БВП, а през 2028 г. – дефицит от 2,2%.
Ръст на разходите за възнагражденията на наетите от 15,1% се отчита за 2025 г., като той се дължи на предвидените средства за възнаграждения на персонала в сектор „Отбрана и сигурност“; политиката по доходите в публичния сектор, вкл. и от увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал, на приетото увеличение на минималната работна заплата и на максималния осигурителен доход, и др. Запазва се и инвестиционната програма за общините.
Висок номинален ръст на разходите в периода 2025-2028 г. се наблюдава и във връзка с доставките на бойни самолети F-16 Block 70, на основна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада на придобиването на многофункционални патрулни кораби и др. активи за армията, се посочва в мотивите към бюджета.
Над 280 млн. лв. ще струва на бюджета ръстът на минималната работна заплата до 1077 лв. Предвидено е и увеличение на разходите за персонал с 5% – или над 283 млн. лв.
Ръстът на разходите за заплати в сектор „Отбрана и сигурност“, който включва увеличенията, заложени в Закона за МВР, Закона за НСО и Закона за отбраната и въоръжените сили, и действащи политики в сектора, ще струва над 2,148 млрд. лв. и това е най-голямото перо.
За сметка на това от актуализирането на пенсиите, но не по швейцарското правило, се очакваше да бъдат спестени над 400 млн. лв. (идея, от която правителството в крайна сметка се отказа няколко часа по-късно). За ръста на пенсиите в снощния вариант на бюджета са предвидени 617,6 млн. лв.
499 млн. лв. ще е увеличението на разходите за възнаграждения на педагогическия персонал в средното образование. Същевременно се предвижда намаление на разходите за текуща издръжка с 10%, като се очаква това да доведе до свиване на разходите с близо 284 млн. лв.
Сред елементите от намаляване на разходите са посочени и 6 млн. лв. за периода 2025-2026 г. от изтичането на срока за предоставяне на временна закрила на разселените лица от Украйна. От днешните решения на Министерския съвет обаче стана ясно, че действието на временната закрила се удължава с една година, считано от 4 март 2025 г.